شرایط تجویز متادون در درمان اعتیاد

دکتر علیرضا نوروزی در همایش پروتکل درمان با متادون و در جمع روانشناسان و مسئولان فنی مراکز درمان سوء مصرف مواد استان سمنان با اشاره به معیارهای درمان نگهدارنده و ارزیابی بیماران اظهار کرد: انجام ارزیابی دقیق از بیماران لازمه موفقیت برای دستیابی به درمان صحیح بیماران است، ضمن اینکه ارزیابی مناسب در انتخاب بیمار برای درمان نگهدارنده به درمان‌گر کمک کرده و میزان پسرفت بیمار در درمان و نیاز به مداخلات جانبی را نیز آشکار می‌کند.

وی افزود: متادون یک مخدر با احتمال بالا برای سوء مصرف و نشت به بازار است و ارائه آن باید با اطلاع از مشخصات فردی و دموگرافیک دقیق بیمار همراه باشد. هر قدر اطلاع درمان­گر از وضعیت بیمار کامل­‌تر باشد، نظام درمانی در ارائه خدمات موفق­‌تر خواهد بود.

رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به چگونگی ارایه دوز دارو در منزل بیماران اشاره کرد و افزود: ارائه هدفمند دوز منزل، باعث افزایش ماندگاری بیماران در درمان شده و همکاری آنها را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: نتایج بسیاری از پژوهش‌ها حاکی از این است که موفقیت درمان و ماندگاری در مراکز درمانی که از پروتکل به صورت دقیق پیروی می‌کنند، بیش از مراکزی است که پروتکل را زیر پا می‌گذارند. همچنین پایبندی و اجرای دقیق پروتکل توسط مراکز، برای آنها حاشیه امن قانونی ایجاد کرده و آنها را در برابر شکایات و معضلات قضایی و حقوقی مصون می‌کند.

به گزارش ایسنا،نوروزی اظهار کرد: توقف مصرف مواد، لازمه رسیدن به ثبات و در نتیجه ارائه دوز منزل است. در صورتی که بیمار قادر به احراز شرایط ثبات نباشد، صرف نظر از طول مدت درمان، قادر به دریافت دوز منزل نیز نخواهد بود و همچنین بیمارانی که از انجام آزمایش هفتگی ادرار امتناع می‌کنند از دریافت دوز منزل محروم خواهند بود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا