نقش کاردرمانی در ارتقای مشارکت اجتماعی مادران کودکان فلج مغزی

 این پژوهش که نتایج آن در بیستمین کنگره کاردرمانی ایران نیز ارائه شده است، توسط دکتر سیدعلی حسینی، دکتر مهدی رصافیانی، دکتر حمید دالوند و دکتر لیلا دهقان از دانشیاران و استادیاران گروه‌های کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اراک، تحت عنوان «تجارب مشارکت اجتماعی مادران کودکان فلج مغزی در بستر ایرانی» انجام شده است.

به گفته این محققان دانشگاهی، پژوهش مورد نظر با هدف «استخراج تجارب مشارکت اجتماعی مادران کودکان دچار فلج مغزی» انجام شده است؛ چرا که امروزه، حرفه کاردرمانی روی سلامتی و عملکرد اجتماعی متمرکز شده است و مشارکت اجتماعی در مطالعات تحقیقی زیادی مورد توجه قرار گرفته، اما به تجارب مشارکت اجتماعی مادران کودکان فلج مغزی نپرداخته بود. این در حالی است که مادران کودکان فلج مغزی با چالش‌های متعددی برای مشارکت در اجتماع مواجه می‌شوند و بنظر می‌رسد که یکی از اولویت‌های سیاستگذاران نظام سلامت ممکن است ایجاد و بکارگیری حمایت‌های اجتماعی به منظور توانمندسازی مادران در مشارکت اجتماعی باشد.

بخشی از این مطالعه کیفی گسترده در مورد فرایند سلامتی مادران کودکان فلج مغزی ایرانی بوده که با مشارکت 14 مادر کودکان فلج مغزی (میانگین سنی 45-26 ساله) انجام شده است.

در این پژوهش، داده‌ها از طریق مصاحبه‌های عمیق فردی بصورت نیمه ساختارمند جمع‌آوری شدند و به روش تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، در طی فرایند تجزیه و تحلیل، سه درونمایه اصلی «زندگی بین احساسات مثبت و منفی»، «مواجهه مادر با تنیدگی‌ها در فعالیت اجتماعی» و «تلاش برای ماندن در جامعه» شناسایی و طبقه‌بندی شدند.

به گزارش ایسنا،بر اساس این گزارش، بیستمین کنگره کاردرمانی ایران با همکاری انجمن علمی کاردرمانی ایران و پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی آبان ماه امسال در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده است.

No tags for this post.

یک دیدگاه

  1. باسلام و خسته نباشید
    میشه لطف کنید شماره تماس دکتر حمیددالوند رو بزارید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا