مهاجرت سالانه افزون بر 15 هزار پرنده به پارک ملی دریاچه ارومیه

 حجت جباری در حاشیه بازدید از ضلع جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه در مصاحبه با ایرنا افزود: آب این قسمت از دریاچه نیز مانند سایر قسمت ها خشک شده است اما با تخلیه آب فاضلاب های شهرک های صنعتی و نیز پساب های تصفیه خانه فاضلاب شهرستان ارومیه به این ناحیه تالاب کوچکی تشکیل شده که پذیرای پرندگان است.

وی با اشاره به اینکه اکنون مهاجرت فلامینگوها به دریاچه ارومیه آغاز شده است، گفت: پرندگانی مانند فلامینگوها، آنقوت ها، خروس کوهی و خوتکا بیشترین تعداد مهاجرت ها را به ضلع جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه در طول سال و به ویژه زمستان و پاییز دارند.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: امسال نیز افزون بر پنج هزار فلامینگو و انواع اردک و غاز در پارک ملی دریاچه ارومیه فرود آمده اند.
وی اظهار کرد: این نقطه به علت باتلاقی بودن و قرار گرفتن در مکانی خارج از دسترس شکارچیان بیشتر مورد استقبال پرندگان بومی و مهاجر است.
جباری گفت: در گذشته و سال های پر آبی دریاچه ارومیه عمق اصلی این بخش از پارک ملی دریاچه ارومیه دو متر بود و قلب دریاچه محسوب می شد.
دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان و بزرگترین آبگیر آسیای غربی از شمال به جنوب کشیده شده و در حد فاصل دو استان آذربایجان شرقی و غربی واقع شده است.
خشک شدن این پهنه آبی با 5700 کیلومتر وسعت از 18 سال گذشته آغاز شده است.
پرواز دسته جمعی فلامینگوها، پلیکان ها، تنجه ها و کاکایی ها در این دریاچه از بدیع ترین دیدنی های طبیعت ایران بود که با خشک شدن دریاچه ارومیه به تدریج در حال از بین رفتن است.
در ماه های اخیر به دلیل بارش کم نزولات جوی و افزایش سموم فاضلابی در این نقطه پرندگانی بسیاری نیز تلف شده اند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا