عدم نیاز به عینک طبی با طراحی لنزهای قابل تنظیم

به طور معمول برای افرادی که عینک را دوست ندارند لنزهای تماسی مزیت بزرگی محسوب می شود اما در صورتی که چشم پزشک برای مطالعه ، عینک را تجویز کرده باشد این لنزها می تواند موجب درد چشم شود . علاوه بر آن استفاده عینک به مراتب از لنز سخت تر است و فراموشی در حمل آن می تواند مشکل ساز شود . محققان در جدیدترین فعالیت های علمی خود موفق به طراحی و ساخت لنزهایی شدند که می تواند جایگزین عینک های مطالعه شود .

دِوِش میستری (Devesh Mistry) از دانشجویان محقق کارشناسی ارشد دانشکده فیزیک و نجوم ، در دانشگاه لیدز (University of Leeds) انگلستان توانست لنزی قابل تنظیم را طراحی کرده و بسازد که مواد آن همانند مواد به کار رفته در  گوشی های هوشمند و تلویزیون ها است .

میستری ادعا می کند که این لنزهای طراحی شده ، می تواند بینایی افراد پیر با مشکلات پیر چشمی و آب مروارید را بهبود بخشد. این افراد با توجه به سنتشان انعطاف پذیری و قابلیت ارتجاعی لنز یا عدسی چشمانشان را از دست داده اند. این مشکل که به پیر چشمی شناخته می شود ، معمولا در افراد بالای 45 سال دیده می شود که با عینک های مطالعه مشکلشان حل می شود .

دِوِش میستری برای ساخت یک عدسی مصنوعی قابل تنظیم در حال کار بر روی کریستال مایع است. او در این رابطه چنین توضیح می دهد : « همان طور که ما مسن تر می شویم ، عدسی ها در چشم ما سخت می شوند وقتی ماهیچه ها در چشم منقبض می شوند ، نمی توانند برای تمرکز اشیاء نزدیک به عدسی ها شکل دهند . با استفاده از کریستال های مایع که می دانیم در صفحه های نمایش گوشی های هوشمند و تلویزیون ها مورد استفاده قرار می گیرد ، لنزها به طور اتوماتیک و خودکار با توجه به جنبش ماهیچه های چشم تنظیم شده و بر شیء مورد نظر متمرکز می شوند . »

با توجه به استفاده مواد مبتنی بر کریستال های مایع در اینگونه لنزها، میستری در حال ساخت لنز جایگزین مصنوعی برای بیمارانی است که مشکلات عدسی چشم دارند. در واقع این لنزها می تواند نسل جدیدی از لنزهای داخل چشمی و لنزهای قابل کاشت باشد که باعث می شود فرد بینایی و دید جوانی اش را باز یابد .   

دوش میستری اعلام کرد که تحقیقات و فعالیت های ساخت این لنز در آزمایشگاه ادامه دارد و پیش بینی می شود که اولین نمونه این لنز تا پایان سال 2018 میلادی آماده شود . این تحقیقات و فعالیت های علمی کمک می کند تا در آینده بسیار نزدیک لنزهای جدیدی که قابل کاشت در چشم بوده ، با یک عمل جراحی ساده و بی حسی موضعی مورد استفاده قرار گیرد .

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا