ابداع روش پیشگیرانه انتشار سرطان پستان

پژوهشگران موفق به طراحی و ارائه آزمایش جدیدی جهت تشخیص سلول های سرطانی شده اند که با استفاده از این روش می توان پدیده متاستاسیز metastasise ( متاستاز )یا گسترش سرطان از یک بافت به بافت های دیگر جلوگیری کرد . به گفته کارشناسان ، استفاده اصلی این آزمایش در پیشگیری از انتقال سرطان پستان به مغز است که دارای عواقبی بسیار ناخوشایند بوده و بسیار مرگبار محسوب می شود .

در همین زمینه پرفسور وینسنت کرینز Vincent Cryns استاد و پژوهشگر دانشگاه پزشکی ویسکانسین University of Wisconsin  در ایالات متحده آمریکا  اعلام کرد : " ما امیدواریم که این روش جدید بتواند به عنوان یک نشانگر زیستی که قادر به شناسائی و تشخیص سرطان پستان باشد عمل کرده و افراد دارای ریسک زیاد جهت گسترش سرطان به مغز آن ها شناسائی شده و به این ترتیب ، این گروه از بیماران تحت کنترل و درمان ویژه ای قرار گیرند . "

گفتنی است پژوهشگران این تیم تحقیقاتی جهت بررسی و مشاهده این موضوع به آنالیز اطلاعات و مدارک پزشکی  4 هزار بیمار مبتلا به سرطان پستان و نمونه های برداشته شده از بافت تومورهای این افراد اقدام کردند . بسیاری از این بیماران تحت درمان بلند مدت قرار داشتند و در برخی از آن ها پدیده متاستاسیز مشاهده شده بود .

در نتیجه این مطالعات ، پزشکان دریافتند که در بین زنانی که مبتلا به سرطان پستان شده اند ، احتمال بروز  متاستاسیز و گسترش سرطان در بافت های مغز ، در آن گروه از بیمارانی که پروتیئن موسوم به  بی – کریستالین B-crystallin در تومور آن ها وجود دارد ، سه برابر بیشتر از سایر افراد است .

متاسفانه باید اظهار داشت که وجود این پروتئین در بافت های سرطان پستان علاوه بر مشکل فوق ، سبب کاهش شانس مداوای بیماری شده و حتی احتمال زنده ماندن بیمار را پس از ابتلا به سرطان ، کاهش می دهد .

پرفسور کرینز در این رابطه توضیح داد : " نتایج به دست آمده از این مطالعات ، دقیقا با آن چه که ما بر مبنای مطالعات پیشین آزمایشگاهی انتظارش را داشتیم ؛ مطابقت داشت . " وی در خاتمه توضیحات خود خاطر نشان کرد : " این روش جدید جهت پیشگیری از انتقال و گسترش بافت های سرطانی در مطالعات نخستین موفقیت آمیز بوده ولی هنوز باید مطالعات و آزمایش های بالینی بیشتری برای تکمیل نواقص ان انجام شود . "

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی journal npj Breast Cancer منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا