بازگرداندن گیاه منقرض شده به چرخه حیات

مگی بری (Maggie Barry) وزیر حفظ منابع طبیعی نیوزلند اعلام کرد که دانشمندان نیوزلندی موفق شدند تا یک گیاه بومی منقرض شده را به طبیعت  باز گردانند . قابل ذکر است که این گیاه از حدود شصت سال پیش منقرض شده و از طبیعت ناپدید شده بود .

بر اساس گزارش وزارت حفظ منابع طبیعی ، گونه بسیار کمیاب گیاه red kakabeak که به صورت عادی سفید رنگ بوده و با نام های  ngutukaka و یا Clianthus نیز شناخته می شود در صخره های نزدیک Clianthus در شرق جزیره شمالی نیوزلند رشد می کرده که از دهه 1950 میلادی تا کنون دیده نشده است .

در یک مراسم خاص در Rotorua ، در حدود صد گیاه که توسط موسسه دولتی تحقیقات Scion از دانه  آن ها رشد داده شده و آماده کاشت بود ، به منطقه قبیله مائوری در سواحل شرق iwi  ؛ جایی که سرزمین اصلی آن ها بوده ، منتقل شدند .

وزیر حفظ منابع طبیعی در توضیحات خود نسبت به این گیاه می گوید : « تصور می شد که گیاه White kakabeak در طبیعت نیوزلند منقرض شده اما جستجوی دانه های گیاهان در منطقه Wairoa و کشف دانه های این گیاه باعث شد تا دانشمندان بتوانند این گیاه را دوباره احیا کنند و در واقع تلاش دانشمندان و فعالیت های علمی آن ها باعث شد تا باز گرداندن این گیاه به طبیعت نقطه عطفی برای بازیابی گونه های منقرض شده به حساب آید . »

قابل ذکر است که سرزمین  Wairoa با حصار کشی به منطقه ای حفاظت شده و امن برای گیاهان تبدیل شده است .

مگی بری در ادامه توضیحاتش اظهار داشت : « گیاه Red kakabeak یک گیاه محبوب برای باغ ها محسوب می شود که در طبیعت وحشی و آزاد به دلیل عوامل مختلفی چون اپوسوم (possums) و چرای حیواناتی از قبیل  آهو ، گوزن ، بز و خورده شدن برگ هایش توسط  حلزون در خطر نابودی قرار گرفته است . در حدود صد گیاه در طبیعت آزاد باقی مانده که به عنوان گیاهان در خطر بحران در سراسر نیوزلند طبقه بندی شده اند . »

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا