مسیریابی پیشرفته روباتیک با شبیه سازی سلول های عصبی

محققان آژانس علوم، تکنولوژی و تحقیقات سنگاپور (A*STAR) موفق به ایجاد روباتی جدید شده اند که می تواند دقیقا مشابه با انسان ها و حیوانات به مسیر یابی بپردازد. بنابر گزارش های این محققان، این قابلیت به واسطه همانند سازی دیجیتالی دو نوع از عصب های موجود در بدن حیوانات به وجود آمده است. لازم به ذکر است که عصب های یاد شده در واقع امکان مسیر یابی را برای حیوانات فراهم می کند.

این سلول های عصبی تحت عنوان سلول های "مکان" و سلول های "توری" شناخته می شوند. سلول های مکان برای اولین بار در دهه 1970 میلادی توسط جان اوکیف کشف شد و جایزه نوبل را نیز از آن خود کرد. زمانی که حیوان از مکان ها و نقاط آشنا در محیط زندگی خود گذر می کند این سلول ها به کار افتاده و فعال می شوند. سلول های توری نیز که در سال 2005 کشف شدند، در واقع باعث ایجاد حس دقیقی از موقعیت در فضایی سه بعدی می شوند و همچنین برای ساخت نقشه های ذهنی در بدن بسیار به کمک می آیند.

های جو لی به عنوان راهبر این تحقیق در این باره بیان کرد: «سلول های توری مصنوعی می تواند موجب ایجاد سیستم نقشه برداری و مسیر یابی تطبیقی و بسیار دقیق شود.» تیم تحقیقاتی یاد شده برای آزمایش این تئوری شبیه ساز های نرم افزاری این سلول ها را ترسیم کردند و سپس آنها را به روبات خود متصل کرده و آن را در فضایی به ابعاد 35 متر مکعب رها کردند. بر اساس گزارش های این تیم، به محض این که روبات در فضای مورد نظر شروع به چرخیدن کرد، این سلول های مصنوعی نیز فعال شدند.

با این حال سیستم یاد شده هنوز هم در مراحل اولیه تکامل خود به سر می برد با این وجود این تیم تحقیقاتی بر این باور هستند که این سیستم می تواند در آینده منجر به ساخت روبات هایی با قابلیت مسیر یابی بسیار دقیق شود. علاوه بر این، سیستم یاد شده می تواند برای مقاصد تحقیقاتی به کار گرفته شده و به عصب شناسان برای درک بهتر مکانیزم های طبیعی به کار رفته در این تحقیق، کمک شایانی بکند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا