طرح های کلان ملی بدون متقاضی از گردونه خارج می شوند

دکتر وحید احمدی عصر چهارشنبه در حاشیه صد و سی و پنجمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) ، در جمع خبرنگاران، در خصوص 13 طرح کلان ملی که حامی اجرایی ندارند، گفت: اکنون در حال تلاش هستیم تا مراکزی را برای حمایت از اجرای این طرح ها پیدا کنیم.
معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: نمی توان هزینه ای را صرف اجرای طرح های کلان ملی کرد که هیچ متقاضی ای ندارند. اگر دستگاه هایی متقاضی این طرح ها نباشند، طبیعی است که این طرح ها از گردونه خارج خواهند شد.
احمدی همچنین در خصوص جلسه امروز عتف گفت: در این جلسه گزارش برنامه های مشوق های مالی و غیرمالی برای شرکت های مستقر در مناطق ویژه علم و فناوری ارائه شد.
وی افزود: شورای عالی عتف سال گذشته و امسال بحث مناطق ویژه علم و فناوری را در پنج استان تصویب کرد و در آخرین جلسه این شورا، بحث سازمان عامل و آیین نامه های مرتبط تصویب شد.
وی با اشاره به این که در این جلسه محورهای ایجاد مشوق های مالی و غیرمالی برای شرکت های مستقر در مناطق ویژه علم و فناوری ارائه شد، گفت: این مشوق ها، مختلف و در حوزه های مختلف قانونی و مالی و سیستم های دیگر هستند که می توانند کمک کننده باشند مانند سرمایه گذاران خارجی و قوانینی که برای جذب سرمایه گذاران خارجی به آن نیاز داریم.
وی از دیگر مسائل مطرح شده در صدو سی و پنجمین کمیسیون دائمی شورای عالی عتف به مروری بر آخرین مصوبه این شورا اشاره کرد و گفت: در این مصوبه مقرر شد که یک تا سه درصد از کل اعتبارات دستگاه ها اعم از هزینه ای و تملک و دارایی صرف تحقیق و پژوهش شود.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ادامه داد: انتظار می رود که با محقق شدن این مصوبه، مقداری به سمت اهداف پنجم پیش رویم و در برنامه ششم نیز قرار است تخصیص یک تا سه درصد کل اعتبارات دستگاه ها به پژوهش و تحقیق پیشنهاد و در آن لحاظ شود.
احمدی ادامه داد: همچنین در این جلسه، تحلیلی از عملکرد 10 ساله ارکان شورای عالی عتف ارائه شد.
وی خاطرنشان کرد: در طی این 10 سال 17 جلسه شورای عالی عتف، 129 جلسه کمیسیون دائمی و 433 جلسه کمیسیون های تخصصی داشتیم که در مجموع، محورهای اصلی حول طرح های کلان ملی، نظام علم و فناوری، محورهای اولویت دار، تشکیلات علوم و تحقیقات و فناوری و بحث شرکت های دانش بنیان و اعتبارات پژوهشی و موضوع مناطق ویژه علم و فناوری بوده است.
به گزارش ایرنا، وی در پایان با اشاره به در حال تدوین بودن برنامه ششم توسعه گفت: به زودی اهداف آن نهایی می شود و شورای عالی عتف و دستگاه های زیرمجموع ملزم هستند که نظرات، دیدگاه ها و پیشنهادات خود را به دبیرخانه عتف ارائه دهند تا دبیرخانه گزارش قبلی را تکمیل کند و برای سازمان برنامه ارسال کند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا