از هر 10 شرکت دانش‌بنیان در جهان تنها یکی موفق می‌شود

 دکتر حمید رضا کاتوزیان در دومین همایش حقوق انرژی که در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با اشاره به این‌که حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان ضامن اقتصاد و خودکفایی ملی کشورها است، افزود: همواره اقتصاد دانش‌بنیان به توسعه و فناوری از یک سو و تبدیل این فناوری‌ها به محصولات و خدمات صنعتی و در واقع تجاری‌سازی دانش از سوی دیگر وابسته است.

کاتوزیان تصریح کرد: برای این‌که این اتفاق رخ دهد، باید شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری را به سطح جامعه و صنعت تسری دهند؛ اگرچه این شرکت‌ها نیز دارای چالش‌هایی هستند.وی با اشاره به مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: عدم شناخت کافی نسبت به ابعاد فعالیت این شرکت‌ها و همچنین ابعاد حقوقی آنها از مهمترین چالش‌های پیش رو است.

کاتوزیان افزود: با وجود این که بیش از 30 سال از عمر این شرکت‌ها در جهان می‌گذرد؛ کماکان با چالش‌های بسیاری مواجه هستند و باید تلاش کنیم که در کشور ما از هر 10 شرکت تاسیس شده همه آنها با شکست مواجه نشوند.

کاتوزیان در ادامه با اشاره به این‌که بسیاری از قوانین در کشور اجرا نمی‌شوند، گفت: اکثر قوانین کشور بسیار مناسب بوده و از لحاظ حقوقی شرایط خوبی دارند اما از منظر اجرایی به دلیل عدم التزام دستگاه‌های ذیربط، اجرایی نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه یکی از بارزترین قوانین در کشور، قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی است، گفت: این قانون پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به منظور اجرایی شدن به رییس جمهوری وقت نیز ابلاغ شد ولی تاکنون اکثر آیین نامه‌های آن تدوین و اجرایی نشده است.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه این مسائل جزو مواردی است که باعث چالش برای کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: دست‌اندرکاران و ذینفعان این عرصه همواره باید برای تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی اینگونه قوانین تلاش کرده و دستگاه‌های ذیربط را ملزم به اجرا کنند.

وی با اشاره به بالا بودن شدت انرژی در کشور تصریح کرد: با آهنگ رشد مصرف گاز در کشور در افق 1404 مصرف گاز در کشور ما به 2.5 میلیارد متر مکعب در روز خواهد رسید و این امر گواه آن است که در صورت عدم تغییر الگو و شیوه‌های مصرف در سال 1404 ما به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان انرژی خواهیم بود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا