جهش ژنتیکی تاریخی عامل اصلی بروز دیابت

بیماری دیابت یکی از بیماری های شایع و بسیار آزار دهنده ای است که امروزه در سراسر دنیا شاهد ابتلای بسیاری از انسان ها به آن هستیم . سال ها است که پزشکان و پژوهشگران در حال تلاش برای یافتن درمان قطعی این بیماری هستند و متاسفانه هنوز روشی که به طور کامل این بیماری را مداوا کند وجود ندارد . در این میان یافتن دلیل اصلی بروز این پدیده در انسان ها می تواند به پژوهشگران در اتخاذ روش های مناسب درمانی یاری رسان باشد . به تازگی وب سایت  American  scientific  به بررسی دلیل بروز این عارضه پرداخته است و تاریخچه ای از نظریات مرتبط با دیابت را مطرح کرده است . بر این اساس در سال 1962 میلادی یک متخصص ژنتیک انسانی با نام جیمز نیل James Neel فرضیه ای را مطرح کرد که بر مبنای آن امکان حل این معمای آزار دهنده موجود در تکامل انسان وجود داشت . به اعتقاد وی آن چه که امروزه از آن با عنوان بیماری دیابت نوع دو یاد می شود بر ایجاد اثر یک تغییر ناخواسته در یکی از ژن های ناشناخته انسان صورت می گیرد که بر اثر آن ضعف و ناتوانی در برخی از اعضا پدید آمده و عوارضی همچون نابینائی ، بیماری های قلبی و از کار افتادگی کلیه ها را در پی خواهد داشت .

این بیماری همچنین می تواند در تولید مثل و روند باروری افراد نیز به مرور زمان تاثیر گذار بوده و تبعاتی منفی در پی داشته باشد . در دوران گذشته که امکان درمان بسیاری از بیماری ها وجود نداشت ، افراد بیمار و دارای اختلالات ویژه ، بدون داشتن روند درمانی مناسب ، ازدواج کرده و به این ترتیب این ژن های معیوب از نسلی به نسل دیگر منتقل می شده اند . در حقیقت ، در این میان طبیعت و امکان انتخاب طبیعی یا natural selection ، تنها عاملی بود که می توانست یک ژن معیوب را از این سفر بین نسل ها حذف کرده و از بین ببرد .

امروزه این بیماری همچنان یک پدیده شایع بوده و به رشد خود ادامه می دهد . پژوهشگران در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه افراد دارای این ژن های معیوب و ضعیف در طول تاریخ توانسته اند بقا پیدا کرده و آن را از طریق نسل ها منتقل کنند . در حقیقت هنوز این موضوع به طور واضح مشخص نیست که عامل ایجاد کننده دیابت کدام ژن و چه نوع جهش ژنتیکی بوده است ولی نظریه جیمز نیل هنوز به عنوان یک نظریه پذیرفته شده مطرح است .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا