توسعه اقتصاد نانو نیازمند تعامل بیشتر در حوزه بین الملل است

 دکتر سعید سرکار روز شنبه در نشست خبری هشتمین جشنواره فناوری نانو اظهار کرد: برای توسعه توانایی های داخلی در عرصه فناوری نانو و انتقال فناوری ها از سایر کشورها، باید در عرصه بین الملل فعال تر حضور یابیم و اگر خواهان توسعه اقتصاد نانو در کشور هستیم، نباید تنها نگاه داخلی داشته باشیم.
وی افزود: در این برهه از زمان، ایران آمادگی همکاری با کشورهای مختلف در زمینه تربیت دانش آموزی، تربیت نیروی انسانی در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد و نیز همکاری پژوهشی را دارد.
سرکار با بیان اینکه می توانیم انتقال فناوری به کشورهای ضعیف و تبادل فناوری با کشورهای پیشرفته را داشته باشیم، ادامه داد: به همین منظور نمایندگانی از آمریکای لاتین، روسیه و مالزی در هشتمین جشنواره فناوری نانو در تهران حضور خواهند یافت تا ظرفیت های ایران را برای تبادل فناوری ارزیابی کنند.
سرکار اظهار کرد: سفیران 22 کشور با حضور در این جشنواره با محصولات ایرانی عرضه شده در این زمینه آشنا خواهند شد و این رویداد زمینه ای برای توسعه فناوری نانوی ایران با دیگر کشورها خواهد بود.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو همچنین با اشاره به مشکلات ایجاد شده در زمینه نانو به دلیل تحریم ها علیه ایران، اظهار کرد: در عرصه بین المللی باید بستر مناسب برای تعاملات بین المللی و اقتصادی وجود داشته باشد؛ در زمان تحریم ها به بیش از 10 کشور صادرات نمونه انجام شد اما برای بسیاری از کشورها سنگین است که فناوری ایران را به رسمیت بشناسند و به همین دلیل هنوز نتوانسته ایم جایگاه خوبی در زمینه صادرات داشته باشیم. 
سرکار افزود: اکنون ایران 300 محصول نانویی در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی، حوزه سلامت، صنایع و پلیمر دارد اما فعالان تجاری خوبی در این حوزه نداریم، عرصه صادرات فناوری محصولات پیشرفته با صادرات محصولات مصرفی از قبیل پسته که به صورت سنتی انجام می شود، تفاوت دارد بنابراین باید با همکاری وزارت صنعت و معدن و تجارت و اتاق بازرگانی، افرادی در زمینه فعالیت تجاری محصولات دارای فناوری پیشرفته (های تک) تربیت شوند تا بتوانیم در چند سال آینده محصولات ایرانی را به خارج از کشور صادر کنیم. 
وی یادآور شد: هنوز در این حوزه فردی را که بتواند فناوری را قیمت گذاری و در زمینه عقد قراردادها و نهایی کردن آن اقدام کند، نداریم و این مساله فعالیت شرکت ها را با مشکلاتی مواجه کرده است. 
سرکار تاکید کرد: جریان فناوری های نوظهور در ایران اتفاق افتاده است اما کانالی که بتواند آن را هدایت کند، وجود ندارد. 

** نبود مقرراتی برای ورود محصولات نانویی به کشور 
وی خاطرنشان کرد: اکنون در دنیا روی محصولات نانویی نوشته شده که از فناوری نانو استفاده شده است و در کشورهای پیشرفته این امر به صورت الزام انجام می شود، اما در کشور ما هنوز برای واردات محصولات نانویی مقرراتی وجود ندارد و تنها در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی این اقدام صورت می گیرد. 
سرکار گفت: تاکنون چندین قلم کالا در این حوزه از طرف سازمان غذا و دارو مجوز ورود دریافت کرده و سازمان غذا و دارو ورود این کالاها را رصد و ارزیابی و مجوز واردات را صادر می کند.

** صدور فناوری نانو به کشورهای مختلف
سرکار در ادامه برخی دستاوردها در این زمینه را برشمرد و با بیان اینکه توانسته ایم در صادرات فناوری نانو به دیگر کشورها فعال باشیم، اظهار کرد: در این راستا، فناوری نانو در زمینه تولید دستگاه نانو الیاف را با سرمایه گذاری شرکت مالزیایی به این کشور صادر کرده ایم. 
وی افزود: همچنین درخواست های دیگری از شرکت های مالزیایی داشته ایم و در هشتمین جشنواره فناوری نانو تیم هایی از مالزی برای آشنایی و ارزیابی ظرفیت های ایران برای سرمایه گذاری در این حوزه حضور خواهند یافت.
سرکار یادآور شد: در این دوره از جشنواره شرکت هایی از کشور روسیه حضور خواهند یافت تا زمینه سرمایه گذاری برای این فناوری را در کشور خود با استفاده از محصولات ایرانی ارزیابی کنند.

** رشد علمی 20 درصدی نانو در ایران
رییس ستاد ویژه توسعه نانو در زمینه رشد علمی ایران در این حوزه گفت: از نظر رشد علمی در حوزه نانو سالانه 20 درصد رشد داریم، بنابراین رشد کشور در زمینه نانو مناسب و فزاینده است، اما شتاب هیچگاه پایدار نیست و نباید تصور داشته باشیم که این رشد همیشه باید همین طور باشد. 
وی بیان کرد: با توجه به سرمایه گذاری هایی که کشورهای مختلف در زمینه نانو انجام می دهند و همچنین منابع مالی و شرایطی که در این حوزه در کشور داریم، حفظ جایگاه کنونی ایران در حوزه نانو بسیار دشوار است. 
سرکار با بیان اینکه بالغ بر 22 درصد علم ایران را حوزه نانو تشکیل می دهد، افزود: اکنون جایگاه هفتم را در حوزه تولید علم نانو در بین کشورها داریم و با کشور ژاپن در یک راستا حرکت می کنیم و امیدواریم در سال های آتی دو پله صعود داشته باشیم. 

** تدوین سند 10 ساله دوم نانو
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو خاطرنشان کرد: در سال گذشته، سند راهبردی 10 ساله دوم نانو بیشتر با هدف توسعه اقتصاد نانو تدوین شد و در آن بخش ترویجی و آموزش، تجهیز آزمایشگاه های نانویی مدارس خارج از کشور و جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی این حوزه در دانشگاه های کشور با رویکرد اقتصادی درنظرگرفته شده است.

** راه اندازی 70 آزمایشگاه نانویی در کشور
سرکار یادآور شد: اکنون در کشور 49 آزمایشگاه نانو در پژوهش سراهای استان های مختلف راه اندازی شده است که امیدواریم در سال های آتی 70 آزمایشگاه دیگر تجهیز و راه اندازی شود.
وی با بیان اینکه اکنون در آزمایشگاه نانو 16 محصول آزمایشگاهی ساخت داخل نصب می شود، افزود: با توجه به این مساله تجهیز آزمایشگاه مدارس خارج از ایران نیز در دستورکار این ستاد است که توانسته ایم در سال جاری یک دبیرستان در شهر 'سوژو' در چین با محصولات ایرانی راه اندازی کنیم. 

** حمایت از شرکت های فعال در حوزه نانو در نمایشگاه های خارج از کشور 
وی یادآور شد: ستاد توسعه فناوری نانو 70 درصد هزینه شرکت ها برای حضور در نمایشگاه های خارج از کشور را به صورت یارانه پرداخت می کند. 
سرکار گفت: تاکنون ستاد هزینه برخی از شرکت ها برای حضور سالانه در نمایشگاه کره جنوبی و چین را پرداخت کرده و همچنین معاونت علمی و فناوری کریدور صادرات را برای حمایت از صادرات شرکت های دانش بنیان راه اندازی کرده است. 

** برگزاری روز نانوی ایران در چین 
سرکار یادآور شد: در ماه آینده، ایران در نمایشگاه نانوفناوری چین حضور خواهد یافت و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده کشور چین، یک روز از برگزاری این نمایشگاه به نام روز نانوی ایران درنظرگرفته شده است. 
وی گفت: در این نمایشگاه 10 فناوری نانوی ایران به صاحبان صنایع کشور چین معرفی خواهد شد. 
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه هشتمین جشنواره فناوری نانو در تهران از 13 تا 16 مهرماه در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار می شود، افزود: در این رویداد 133 شرکت داخلی محصولات خود را در حوزه نانو ارایه می دهند.
وی گفت: در این جشنواره فعالیت های انجام شده ستاد توسعه فناوری در بخش ترویج دانش آموزی، فعالیت های انجام شده در انجمن های علمی، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و کوریدور تجاری سازی خدمات ارایه می شود.
سرکار اظهار کرد: همچنین در این جشنواره بخش پروپوتایپ (نمونه اولیه محصول) نیز درنظرگرفته شده که در آن 31 نمونه اولیه محصولاتی که از فاز آزمایشگاهی فراتر رفته و کارآیی آنها ثابت شده است، عرضه می شود.
وی یادآور شد: عرضه نمونه اولیه این محصولات با هدف جذب سرمایه گذاری صورت گرفته و در این جشنواره از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای بازدید از نمونه های ارایه شده دعوت شده است.
سرکار افزود: در بخش نمونه اولیه محصولات در جشنواره سال گذشته، تعداد زیادی از محصولات ارایه شده در این حوزه، وارد بازار شده است. 
وی گفت: در این دوره، شرکت ها در هفت حوزه در 128 غرفه محصولات خود را ارایه می کنند و چهار غرفه نیز برای شرکت کنندگان خارجی درنظرگرفته شده است.
سرکار یادآور شد: همچنین در این جشنواره از هفت مرکز رشد و محصولات برتر ارایه شده، تقدیر خواهد شد.
به گزارش ایرنا، وی اظهار کرد: در دومین روز از برگزاری جشنواره نیز نشستی با حضور 22 سفیر از کشورهای مختلف برگزار و توانمندی ایران در حوزه نانو به سفیران اعلام می شود و سفیران نیز پیام همکاری کشور ما در این حوزه را به کشور خود منتقل خواهند کرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا