ایران هشتمین کشور سازنده نانو اسکوپ اتمی پرسرعت جهان

سید عباس شاهمرادی مجری طرح نانو اسکوپ اتمی پرسرعت روز پنج شنبه در حاشیه اولین مراسم رونمایی از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در محل صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت و گو با ایرنا گفت: نانو اسکوپ اتمی پرسرعت میکروسکوپی است که قابلیت دیدن مواد در اندازه نانو را برای محقق فراهم می کند.
وی افزود: این دستگاه توانایی گرفتن یک عکس در هر دو ثانیه را دارد و بدین ترتیب امکان مشاهده و دنبال کردن واکنش های در حال تغییر در مقیاس نانو را فراهم می کند.
شاهمرادی خاطر نشان کرد: محققان شرکت دانش بنیان آرا پژوهش از سال 1378 فعالیت خود را در زمینه ساخت میکروسکوپ اتمی آغاز کردند و در سال 1388 موفق به تولید اولین میکروسکوپ اتمی در ایران شدند.
وی ادامه داد: اهمیت ساخت این دستگاه در داخل کشور به دلیل گران بودن نمونه های خارجی و عدم پشتیبانی و ضمانت مناسب توسط شرکت های خارجی است.
شاهمرادی افزود: با ساخت این دستگاه در داخل کشور علاوه بر نصف شدن قیمت تمام شده، امکان هر گونه تغییر، بهینه سازی، گارانتی و پشتیبانی محصول فراهم می شود.
مجری طرح در خصوص مهمترین ویژگی این دستگاه در مقایسه با نمونه های خارجی گفت: نمونه ساخت داخل علاوه بر تصویربرداری، خواص مواد را نیز آشکار می کند.
وی افزود: این دستگاه دارای 13 مد (Mode) است که همه در یک دستگاه جمع شده اند و از میان آنها چهار مد مربوط به تصویربرداری و 9 مد مربوط به شناسایی خواص مواد در مقیاس نانو است.
شاهمرادی در مورد کشورهای سازنده این دستگاه در جهان گفت: از میان کشورهای سازنده این دستگاه می توان به آمریکا، روسیه، انگلیس، آلمان ، دانمارک و سوییس اشاره کرد و ایران هشتمین کشور تولید کننده این محصول در جهان است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا