بخارات سمی آشپزی در برخی از زنان باردار عوارض ایجاد می کند

به گزارش سیناپرس همدان، محققان دانشکده علوم زیستی و پزشکی کینگ ارتباط بین میزان اکلامپسی (یک بیماری جدی در دوران بارداری که فشار خون بالا منجر به تشنج های تهدید کننده زندگی می شود) و تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی داخل خانه را بررسی کردند.

آلودگی محیط داخلی خانه بیشتر در کشورهای با درآمد کم و متوسط به دلیل پخت و پز و گرم کردن با سوخت های جامد مانند چوب و زغال چوب دیده می شود و ثابت شده است که خطر پیامدهای نامطلوب زایمان را افزایش می دهد، از جمله هیپوکسی جفت (زمانی که جنین اکسیژن کافی دریافت نمی کند).

محققان بیش از 2690 مورد اکلامپسی را در اتیوپی، هائیتی، هند، مالاوی، سیرالئون، اوگاندا، زامبیا و زیمبابوه ارزیابی کردند و ارتباط معنی داری بین مرگ و میر ناشی از آلودگی داخل خانه و میزان اکلامپسی پیدا کرد، و این همبستگی زمانی که اکلامپسی در خانه رخ می داد برجسته تر بود.
پروفسور کینگ، اندرو شنان، یکی از نویسندگان اصلی مقاله منتشر شده در مجله بین المللی زنان و زایمان، گفت که این یافته ها نشان می دهد که چگونه آلودگی هوا می تواند بیشترین تأثیر را بر جمعیت های آسیب پذیر داشته باشد.
پروفسور اندرو شنان، دپارتمان بهداشت زنان و کودکان می گوید: آشپزی در خانه و آلودگی های خانگی ممکن است خطر تشنج را افزایش دهد. ما معتقدیم که اکسیژن کمتری به مغز مادر می رسد و این ممکن است در زنانی که قبلاً پره اکلامپسی دارند، باعث ایجاد تنش شود.

وی می گوید ما خوش شانس هستیم که مجموعه داده بزرگی از زنان مبتلا به اکلامپسی داریم، زیرا این بیماری فقط در 1٪ از زنان مبتلا به پره اکلامپسی رخ می دهد. این به ما اجازه داد تا این یافته جدید را کشف کنیم. این می تواند به توضیح نابرابری های مشاهده شده در مراقبت های بهداشتی مادران در کشورهای با درآمد کم و متوسط کمک کند.

در مطالعه قبلی کینگز، دانشمندان دریافتند که نود و چهار درصد مرگ و میر مادران در کشورهای با درآمد پایین و متوسط رخ می دهد که 22 درصد آن به دلیل اختلالات فشار خون بالا (فشار خون بالا) مانند اکلامپسی است.
پروفسور شنان افزود: دانستن اینکه چرا زنان این پیامدهای شدید را دارند، به ما امکان می دهد تا خطر ابتلا به اکلامپسی را کاهش دهیم و در مورد چگونگی نجات جان افراد تلاش کنیم.

ما برنامه های کاری بزرگی در هند، سیرالئون و زامبیا داریم که در آن بسیاری از زنان دارای عوارض مربوط به فشار خون بالا هستند. تحقیقات فعلی ما با هدف شناسایی زنان در معرض خطر است، اما اکنون ما به دنبال راه هایی برای کاهش خطر هستیم، از جمله زایمان زودرس. این داده ها به ما کمک می کند تا در مورد اجتناب از خطر در خانه توصیه هایی ارائه کنیم.

محققان سپس بررسی خواهند کرد که آیا تغییرات آب و هوایی شیوع پره اکلامپسی را افزایش می دهد یا عوارض ناشی از تظاهرات جدی مانند اکلامپسی را افزایش می دهد.

این مطالعه در ژورنال International Journal of Gynecology & Obstetrics منتشر شد.
منبع: medicalxpress
مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا