عملکرد مرکزی سلول های ایمنی ذاتی کشف شد

به گزارش سیناپرس همدان، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه Charité-Universitätsmedizin برلین اکنون وظایف کلیدی را که این سلول ها انجام می دهند روشن کرده است. در این مطالعه که در مجله Nature منتشر شده است، محققان همچنین رویکردهای درمانی بالقوه را برای درمان آلرژی شناسایی کردند.
سیستم ایمنی بدن انسان از دو شاخه به هم پیوسته تشکیل شده است: سیستم ایمنی تطبیقی که با هر عفونت چیز جدیدی می آموزد و دائماً در طول زندگی رشد می کند و سیستم ایمنی ذاتی که کمتر تخصصی است اما به ویژه سریع و موثر واکنش نشان می دهد.
سلول های سیستم ایمنی ذاتی در غشاهای مخاطی دستگاه تنفسی و روده قرار دارند، جایی که اولین خط دفاعی را در نقطه ورود پاتوژن ها تشکیل می دهند. این سلول ها شامل سلول های لنفوئید ذاتی گروه 2 (به اختصار ILC2s) هستند که در بیماری های انگلی در روده و در صورت آلرژی در دستگاه تنفسی فعال می شوند.
دکتر کریستوف کلوز، که سرپرستی گروه تحقیقاتی مستقل Emmy Noether در مورد تنظیم پاسخ های ایمنی نوع 2 توسط نوروپپتیدها و انتقال دهنده های عصبی در موسسه میکروبیولوژی، بیماری های عفونی و ایمونولوژی در Charité را بر عهده دارد، توضیح می دهد: سلول‌های لنفاوی ذاتی حدود یک دهه پیش کشف شدند و ما در حال حاضر چیزهای زیادی در مورد آنها می‌دانیم، اما عملکرد دقیق آن‌ها در دستگاه سیستم ایمنی هنوز به طور کامل شناخته نشده است.
گروهی از سلول‌های ایمنی سازگار، یعنی سلول‌های T، وجود دارند که عملکردهای مشابهی را به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی نوع ۲ انجام می‌دهند. بنابراین قبلاً تصور می‌شد که نقش ILC2 ممکن است یک روند اضافی باشد و به راحتی توسط سلول‌های T بر عهده گرفته شود.
با این حال، مطالعه اخیراً منتشر شده، اکنون این نظریه را رد کرده است. با استفاده از مدل حیوانی و روش‌های مولکولی پیشرفته مانند توالی‌یابی تک سلولی، که به دانشمندان اجازه می‌دهد تا روی سلول‌های منفرد تمرکز کرده و حالت مولکولی آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند، آنها عملکرد مرکزی ILC2s را روشن کرده‌اند.
دکتر کلوز توضیح می‌دهد: نوع خاصی از سلول‌های ایمنی به نام ائوزینوفیل زمانی که ILC2 وجود نداشت، قادر به رشد مناسب نبودند. این رابطه قبلاً ناشناخته و غافلگیرکننده بود.
ائوزینوفیل ها در فرآیندهای التهابی در بافت نقش دارند. دانشمندان همچنین دریافتند که ILC2 ها تأثیر عمده ای بر توانایی سلول های اپیتلیال برای ترویج تولید مخاط و دفع انگل هایی مانند کرم ها از بدن دارند. دکتر کلوز با جمع بندی نتایج این مطالعه می گوید: فقدان ILC2s به وضوح در آزمایش های ما که پاسخ ایمنی به عفونت های کرم را بررسی می کرد، قابل توجه بود. تنها تولید مخاط محدودی در بافت وجود داشت و دیگر نمی توان با انگل ها به طور موثر مبارزه کرد.
در آزمایش‌های بعدی، محققان علائم آسم آلرژیک را بررسی کردند و دریافتند که وقتی ILC2 وجود نداشت، این علائم بهبود می‌یابد. دکتر کلوز می گوید: این می تواند نقطه شروعی برای مطالعات آینده با هدف توسعه درمان های بالقوه آلرژی باشد.
ما با مطالعه خود توانستیم نشان دهیم که سلول های لنفوئیدی ذاتی گروه 2 چرخ دنده های ضروری در دستگاه سیستم ایمنی هستند و نمی توان آنها را بدون آسیب رساندن به پاسخ ایمنی جایگزین کرد. در پروژه های تحقیقاتی آینده، دکتر کلوز و تیمش می خواهند بررسی کنند که آیا سلول های لنفوئیدی ذاتی سایر جنبه های پاسخ ایمنی را تنظیم می کنند یا خیر.
این مقاله در ژورنال Nature منتشر شد.
منبع: medicalxpress
مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا