استفاده از اولتراسوند غیرخطی برای ایجاد ارتعاش در یک سوزن پزشکی معمولی

به گزارش سیناپرس، امانوئل پرا در تحقیقات دکترای خود بررسی کرد که آیا می توان از اولتراسوند غیرخطی برای غلبه بر محدودیت های  اکنون سوزن های پزشکی استفاده شده  مانند درد تجربه شده توسط بیماران، عدم دقت و کیفیت متغیر نمونه های سوزن استفاده کرد یا خیر.
در این مطالعه، ما از سوزن برای ایجاد حرکات عرضی با  فرکانس 30 کیلوهرتز استفاده کردیم. این اجازه می دهد تا انرژی صوتی به سمت نوک سوزن، دقیقاً در جایی که اثر مورد نیاز است، تقویت شود. پروفسور هیکی نیمن که این پروژه را رهبری می کند، می گوید: این انرژی سونوگرافی موضعی می تواند در کاربردهای مختلفی مانند بهبود کیفیت نمونه های سوزنی استفاده شود.
محققان با استفاده از مدل های کامپیوتری و مطالعات تجربی توانستند نشان دهند که نوسانات سوزن باعث ایجاد تعدادی از پدیده های صوتی غیرخطی می شود. این پدیده ها عبارتند از کاویتاسیون، که  انبساط ناگهانی و فروپاشی حباب های هوا می باشد، تشکیل جریان‌های سیال رانده شده صوتی؛ نیروی تشعشع صوتی، نیرویی که توسط یک موج اولتراسونیک بر یک جسم وارد می شود و همچنین تشکیل ریز قطرات.
نیمینن می‌گوید: رویکرد بررسی‌شده این پتانسیل را دارد که به سوزن‌های پزشکی معمولی عملکردهای پیشرفته‌تری در کاربردهای پزشکی نه تنها در بیوپسی بافت، بلکه در تحویل دارو یا ژن، تحریک سلولی و روش‌های جراحی کم تهاجمی بدهد.

منبع : medicalxpress.com
مترجم: کیانوش کرمی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا