کنه ها پاسخ ایمنی پوست را ضعیف می کنند

به گزارش سیناپرس، یک تیم تحقیقاتی به رهبری جوانا استروبل و گئورگ استاری از بخش پوست دانشگاه پزشکی وین نشان می دهد که بزاق کنه عملکرد دفاعی پوست را مهار می کند و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آنسفالیت منتقله از کنه (TBE) یا بیماری لایم را افزایش می دهد. این مطالعه اخیرا در مجله تحقیقات بالینی منتشر شده است.
محققان با تقلید از گزش رایج ترین کنه اروپایی (Ixodes ricinus) تحقیقات خود را بر روی نمونه های پوست داوطلبان و همچنین مدل های پوست انسان انجام دادند. در هر دو مورد، تیم به رهبری گئورگ استاری (دپارتمان پوست دانشگاه پزشکی وین، مرکز تحقیقات CeMM برای پزشکی مولکولی آکادمی علوم اتریش، موسسه لودویگ بولتزمن برای بیماری های نادر و تشخیص داده نشده) با همکاری گروه تحقیقاتی هانس استاکینگر (مرکز) برای پاتوفیزیولوژی، عفونی شناسی و ایمونولوژی در دانشگاه پزشکی وین) الگوهای به سرعت در حال رخ دادن در سیستم ایمنی را شناسایی کرد. به عنوان مثال، مشخص شد که عملکرد سلول های ایمنی، به ویژه سلول های T که برای حافظه ایمنی مهم هستند، در اثر تماس با بزاق کنه مختل می شود.
بزاق کنه سیستم ایمنی را تعدیل می کند
دانشمندان مشاهدات مشابهی را در مراحل اولیه عفونت مدل توسط Borrelia burgdorferi، شایع ترین علت بیماری لایم، انجام دادند. آنها دریافتند که قبل از تکثیر باکتری های ناقل بیماری لایم (B. burgdorferi spirochetes) با عصاره غدد بزاقی کنه مانع از تجمع سلول های ایمنی در پوست شده و بیماری زایی این کنه را افزایش می دهد.
جوانا استروبل، نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: به طور کلی، ما دریافتیم که تغذیه کنه باعث تغییرات عمیق در سیستم ایمنی پوست می شود و پاسخ ایمنی موضعی را مهار می کند. این بدان معنی است که پاتوژن های خطرناکی که همراه با بزاق کنه وارد پوست می شوند، می توانند راحت تر تکثیر شوند و منجر به عفونت شوند.
تغییرات آب و هوایی خطر کنه ها را افزایش می دهد
اتریش یکی از کشورهایی است که بیشترین شیوع کنه را دارد. تقریباً هر ثانیه کنه اروپایی به عوامل بیماری زا آلوده می شود، بیماری لایم و آنسفالیت منتقله از کنه (TBE) شایع ترین بیماری های منتقله از طریق کنه هستند.
این موجودات در دمای 7 درجه سانتیگراد (تقریباً 45 درجه فارنهایت) فعال می شوند. با توجه به افزایش دما در ارتباط با تغییرات آب و هوایی، کنه ها در حال حاضر در مناطق مرتفع اتریش و تا اواخر پاییز نیز زیاد می شوند.

منبع: medicalxpress.com
مترجم: سید سپهر ارومیهء
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا