فضاپیمای دارت به هدف اثابت خواهد کرد؟

به گزارش سیناپرس، فضاپیمای آزمایش تغییر جهت دوگانه سیارک (DART) ناسا قرار است روز دوشنبه (26 سپتامبر) به یک سیارک برخورد کند، در اولین آزمایش توانایی بشر برای انحراف سنگ های فضایی تهدید کننده حیات قبل از برخورد با زمین سنجیده خواهد شد.
فضاپیمای DART، 1210 پوندی (550 کیلوگرمی)، یک کاوشگر مکعبی شکل، متشکل از حسگرها، یک آنتن، یک رانشگر یونی و دو بادبان خورشیدی به طول 28 فوت (8.5 متر)، با سرعت تقریبی 13420 مایل در ساعت (21160 کیلومتر در ساعت) در حین سفر به سیارک دیمورفوس برخورد خواهد کرد.
هدف از آزمایش این کاوشگر، کند کردن مدار 160 متری دیمورفوس به دور شریک بزرگترش، سیارک دیدیموس با عرض 1280 فوت (390 متر) است. هیچ‌کدام از سیارک‌ها تهدیدی برای زمین نیستند، زیرا در زمان برخورد DART بیش از 7 میلیون مایل (11 میلیون کیلومتر) از سیاره ما فاصله خواهند داشت، اما دانشمندان ناسا می‌خواهند از این آزمایش برای مطالعه اینکه چگونه یک سیارک خطرناک‌تر با حتمال برخورد بالا را از مسیر خود منحرف کنند، استفاده کنند. DART در ساعت 7:14 بعد از ظهر روز دوشنبه با دیمورفوس برخورد خواهد کرد.
تام استاتلر، دانشمندی که در تیم دفاع سیاره‌ای ناسا کار می‌کند، در نشست خبری در مورد این مأموریت گفت: سفینه فضایی DART در اولین تلاش بشر برای تغییر حرکت یک جرم آسمانی طبیعی، قرار است با یک سیارک برخورد کند. این یک لحظه واقعاً تاریخی برای کل جهان خواهد بود.
DART سفر خود را به Didymos و Dimorphos 10 ماه پیش آغاز کرد و با موشک فالکون 9 SpaceX که از پایگاه نیروی فضایی Vandenberg در کالیفرنیا پرتاب شد، اما پیشینه این تحقیقات را می‌توان در گذشته دنبال کرد. در اوایل دهه 2000، دانشمندان آژانس فضایی اروپا (ESA) آزمایش دیگری برای برخورد با سیارکی به نام دون کیشوت، پیشنهاد کردند. مأموریت کیشوت هرگز نهایی نشد. سپس، در سال 2011، ESA موافقت کرد که با ناسا در یک ماموریت انحراف مشترک همکاری کند: ماموریت برخورد سیارک (AIM .(AIM بعداً به مأموریت‌های DART ناسا و ماموریت‌های Hera از ESA تقسیم شد. اولی که روز دوشنبه با دیمورفوس برخورد خواهد کرد و دومی در سال 2026 برای بررسی عواقب برخورد، پرتاب خواهد شد.
دانشمندان انتظار دارند که این آزمایش سرعت مدار Dimorphos را حدود 1٪ کاهش دهد و آن را با Didymos به مداری نزدیکتر برساند. اگر سرعت چرخش 12 ساعته دایمورفوس را 73 ثانیه کاهش دهد، این ماموریت موفقیت آمیز تلقی می شود، اما تغییر واقعی می تواند تا حدود 10 دقیقه باشد.
از آنجایی که فضاپیمای DART در اثر برخورد نابود می‌شود، دوربین شناسایی دیدیموس (DRACO) تنها قادر به ثبت تصاویر ثانیه به ثانیه از آخرین لحظات مدارگرد قبل از برخورد با دیمورفوس خواهد بود. برای دریافت تصویر فوری بهتر از نتیجه، دانشمندان به LICIACube آژانس فضایی ایتالیا مراجعه خواهند کرد. یک فضاپیمای کوچکتر "cubesat" که در 11 سپتامبر از DART جدا شد. در فاصله 34 مایلی (55 کیلومتری) به دور اجسام باقیمانده از برخورد می چرخد، LICIACube عکس‌هایی از برخورد و توده‌ای از مواد پرتاب شده در اثر برخورد، به زمین ارسال می‌کند.
همچنین برخی از رصدخانه های روی زمین شاهد این برخورد خواهند بود. همچنین تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا و تلسکوپ فضایی هابل؛ و فضاپیمای لوسی آژانس شاهد این برخورد خواهند بود. مشاهدات آنها برای دانشمندانی که به دنبال درک میزان نیروی مورد نیاز برای منحرف کردن موفقیت آمیز یک سیارک هستند، بسیار مهم خواهد بود.
منبع: livescience.com
مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا