آرسنیک آب سد تالوار در دست بررسی است

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، علیرضا قاسمی فرزاد در نشست پدافند غیرعامل استان همدان، اظهار کرد: مواجه شدن همدان با بحران آب، نه تنها برای مردم این استان، بلکه برای هیچ یک از افراد در کشور قابل باور نبود اما روش و شیوه‌های نادرست در بهره‌گیری از آب، همدان را با این چالش مواجه کرد.

قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: از ابتدا و پایه نحوه استفاده از آب در همدان نادرست بود. از دهه ۷۰، بحران آب در این استان مشهود بود اما به جای دوراندیشی و پیش‌بینی منابع پایدار، با اقدامات کوتاه‌مدت به فکر رفع این مشکل افتادند.

وی با بیان اینکه دریافت مجوز برای حفر ۳۰ حلقه چاه اضطراری یک کار پدافندی برای رفع مشکل آب در زمان بروز مشکل و اختلال در روند آبرسانی به همدان است، مطرح کرد: فراهم‌ کردن اقدامات پدافندی و اندیشیدن به شرایط اضطراری باید در بخش‌های حیاتی نظیر زیرساخت‌هایی همچون برق، گاز، ارتباطات، سوخت و بهداشت مورد توجه قرار گیرد تا درصورت بروز مشکلات غیرمترقبه، در ارائه خدمات حیاتی دچار وقفه نشویم.

استاندار همدان با اشاره به اینکه برخی، نقدهایی به جیره‌بندی آب از سال گذشته به‌منظور مدیریت این منبع حیاتی دارند، اظهار کرد: قطع آب به مدت دو ساعت در روز، نه تنها تاثیری نداشت، بلکه باعث می‌شد تا میزان مصرف نیز افزایش پیدا کند و این خلاف هدف و برنامه ما از جیره‌بندی آب بود.

قاسمی‌فرزاد بیان کرد: کارشناسان بر این باور بودند که برای مدیریت این وضعیت، باید قطعیِ طولانی مدت، صورت گیرد یعنی اتفاقی نظیر وضعیت کنونی که به خاطر جلوگیری از سختی، مشقت و نارضایتی مردم به مدت طولانی، از این‌کار خودداری کردیم.

وی با بیان اینکه مباحثی در زمینه وجود آرسنیک در آب مطرح است که باید در این باره صادقانه و شفاف اطلاع رسانی شود، گفت: به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم سلامت مردم با مخاطره مواجه شود بنابراین در این راستا خواستار بررسی وضعیت آرسنیک موجود در آب توسط آزمایشگاه وزارت نیرو و دانشگاه علوم پزشکی شدیم.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: میزان آرسنیک موجود در آب، باید بعد از فیلتراسیون و در تصفیه‌خانه بررسی شود به طوریکه مجهزترین تصفیه خانه همدان در حال ساخت است.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه اوایل هفته گذشته، در جریان بازدید وزیر نیرو از روند طرح آبرسانی به شهر همدان، موضوع حفر چاه اضطراری مطرح شد، اظهار کرد: با وجود ممنوعیت حفر چاه و قوانین سخت‌گیرانه، وزیر با این پیشنهاد موافقت کرد.

وی ادامه داد: با توجه به تلاش‌هایی که توسط مجموعه مدیریتی استان در راستای رفع بحران کم‌آبی انجام گرفت، توانستیم ضمن برقراری تعادل نسبی، یک منبع پایدار برای آب شُرب همدان تامین کنیم، این چاه‌های اضطراری در نقش پدافندی عمل خواهند کرد و در صورتی که مشکلی در آینده رخ بدهد وارد مدار می‌شوند تا مردم در تامین آب مصرفی با مشکل مواجه نشوند.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: در حال حاضر قصد بهره‌برداری از این چاه‌ها را نداریم بلکه درصدد حفر و آماده‌سازی آنها برای استفاده در مواقع اضطراری از جمله بروز اختلال در خط آبرسانی به همدان هستیم.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه اجرای خط پدافند ۱۶ کیلومتری برای انتقال آب از چاه‌ها به همدان نیز بسیار حائز اهمیت است، بیان کرد: شرق همدان از سد اکباتان و غرب این شهر از چاه‌های بهار و خالق وردی تغذیه می‌شد و به علت نداشتن یک خط اتصال، مشکلاتی در تامین آب به وجود می‌آمد که با اجرای این خط، تعادل و توازنی در حوزه آب شرب همدان ایجاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا