مولکول های صابون نسل جدید، نمایشگرها را بهبود می دهند

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، افزودن یک مولکول که معمولاً در مواد شوینده استفاده می‌شود به LED مادون قرمز می‌تواند ساخت دستگاه‌هایی را آسان‌تر کند، که به انرژی کمتری نیاز داشته باشد و رنگ‌های واضح تری را نسبت به دستگاه‌های موجود نشان دهد.

سلول‌های خورشیدی و ال‌ای‌دی‌های ساخته‌شده از پروسکایت، کریستال‌های تیتانیوم و کلسیم، مدت‌هاست که نسبت به دستگاه‌های مبتنی بر سیلیکون معمولی کارآمدتر و آسان‌تر تولید می‌شوند، اما ثابت‌کردن آن‌ها به اندازه کافی پایدار و کارآمد برای رقابت با موفقیت تجاری سیلیکون دشوار است.

اکنون داوی دی از دانشگاه ژجیانگ در چین و همکارانش یک دستگاه LED مادون قرمز پروسکایت ساخته اند که بیش از 10000 ساعت دوام می آورد، شبیه به ال ای دی های سیلیکونی معمولی است و در عین حال از نظر کارایی نیز مطابقت دارد. بهترین LED های پروسکایت بعدی فقط چند ساعت قبل از ناپایدار شدن دوام آورده بودند.

دی می‌گوید: قبل از اینکه ببینیم LED‌های خود برای ماه‌ها بدون تخریب کار می‌کنند، من شخصاً فکر می‌کردم که این امر غیرممکن است. اما اکنون ما فکر می کنیم این نتایج قابل قبول است، LED های پروسکایت نزدیک به مادون قرمز می توانند برای مدت بسیار طولانی دوام بیاورند.

دی می گوید کلید این پایداری بهبود یافته، معرفی مولکولی به نام سولفوبتائین 10 (SFB10) است که معمولاً به عنوان شوینده استفاده می شود. این مولکول یون های مثبت و منفی را جذب می کند که به طور معمول آزادانه در ساختار کریستالی پروسکایت حرکت می کنند و پایداری آن را به خطر می اندازند. اما با SFB10 از حرکت یون ها جلوگیری می شود.

وی افزود: اگر از این تثبیت کننده مولکولی دوقطبی استفاده نکنیم، یون ها می توانند حرکت کنند و ساختار پروسکایت تغییر کند. در نهایت به یدید سرب و سایر ترکیبات آلی که برای انتشار نور کاملاً بی فایده هستند، تجزیه می شود.

در حالی که LED های مادون قرمز برای روشنایی معمولی مناسب نیستند، باید بتوان از همان تکنیک ها برای تولید LED های نور مرئی استفاده کرد. دی می‌گوید: در اصل برای ما برای دستیابی به نتایج پایداری مشابه برای رنگ سبز و قرمز مشکلی وجود ندارد، اگرچه نور آبی ممکن است دشوارتر باشد.

کایل فرونا از دانشگاه کمبریج می گوید که نتایج کارایی و پایداری این سلول جدید پروسکایت بسیار چشمگیر است. او می‌گوید: من فکر می‌کنم این نوع رویکرد باید فوراً در برخی LED‌های قابل مشاهده امتحان شود، زیرا بسیار امیدوارکننده است.

منبع: newscientist.com

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا