مقبره باستانی فرمانده مزدوران مصری در این کشور کشف شد

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، تیمی از محققان مصری و همچنین چک در بیانیه‌ای اعلام کردند که مخفیگاه مومیایی سازی اجساد این مقبره که در سال 2021 یافت شد، شامل بیش از 370 کوزه سفالی حاوی مواد مورد استفاده در مومیایی‌سازی فرمانده است و آن را به بزرگ‌ترین مخفیگاه مومیایی‌سازی کشف شده در مصر تبدیل می‌کند. این مقبره در ابوصیر در چند مایلی جنوب قبرستان عظیم در سقاره مدفون است.
دزدان قبر، مومیایی واهیبر-مری-نیث را در دوران باستان دزدیدند، اما باستان شناسان بقایایی از تابوت او را پیدا کردند که روی آنها هیروگلیف هایی حک شده بود. بر اساس این تحقیقات، حروف‌ها هویت او را نشان می‌دهند و بخشی از فصل 72 کتاب مردگان را نقل می‌کنند که رستاخیز متوفی و عزیمت او به زندگی پس از مرگ را توصیف می‌کند.
در این گزارش آمده است که وهیبر-مری-نیث در نقش خود به عنوان فرمانده نیروهای مزدور مصر باستان، نظارت و فرماندهی مزدورانی را که از جزایر دریای اژه و آسیای صغیر می آمدند را بر عهده داشت.
بر اساس این تحقیقات، فرمانده یا در اواخر سلسله 26 (حدود 688 قبل از میلاد تا 525 قبل از میلاد) یا در اوایل سلسله 27 (525 قبل از میلاد تا 404 قبل از میلاد) زندگی می کرد. در حالی که مصر در طول سلسله 26 مستقل بود، سلسله 27 شاهد فتح این کشور و اداره حکومت توسط ایرانیان بود.
میروسلاو بارتا، مدیر کاوش‌های چک در مصر گفت: علیرغم نفوذ فزاینده خارجی، وهیبر-مری-نیت با توجه به نام و آثاری که در مقبره‌اش پیدا شده است، به نظر می‌رسد تبار محلی داشته باشد. او با بزرگترین مخزن مومیایی کردن شناخته شده از مصر باستان به خاک سپرده شد، بارتا گفت: این که تبار او چه بوده یک مسئله پیچیده است و در این مرحله از تجزیه و تحلیل ما اطلاعات زیادی نداریم.
فرمانده همچنین با 402 مجسمه شبتی (سرامیک لعابدار) به خاک سپرده شد. مصریان باستان معتقدند که شبتی ها در زندگی پس از مرگ برای متوفی کار می کردند و معمولاً در مقبره های مصر یافت می شوند. این یافته ها همچنین شامل یک سوسک سرگین غلتان روی قفسه سینه او، یک حرز و یک استراکون (تکه سفال) است که با طلسم های بیشتری از کتاب مردگان حک شده است.
دانشمندان واکنش نشان می دهند
خبرنگاران با چندین محقق غیر مرتبط با این تحقیق تماس گرفتند تا نظرات آنها را در مورد یافته ها دریافت کنند. گونتر ویتمن، استاد مصرشناسی در دانشگاه جولیوس ماکسیمیلیان وورزبورگ آلمان، گفت: این مطمئناً یک کشف مهم، جالب و خوشایند است، اگرچه در این زمینه منحصر به فرد نیست. محققانی از چک بیش از بیست سال است که در ابوصیر کار می کنند، آنها چندین مقبره از مقامات بلندپایه اواخر سلسله 26 و اوایل سلسله 27 را کشف کردند.
بسته به اینکه این مومیایی دقیقاً در چه دوره زمانی زندگی می کرد، زندگی فرمانده می توانست کاملاً متفاوت باشد. بنجامین سالیوان، مدرس تاریخ باستان در دانشگاه ایالتی آریزونا، گفت: فکر می‌کنم وهیبر بیشتر عمرش، شاید تمام عمرش را در طول [سلسله] بیست و ششم زندگی کرد. او تردید داشت که اگر وهیبر در طول سلسله 27 زندگی می کرد – زمانی که ایرانیان بر مصر باستان حکومت می کردند – به فرمانده مزدوران خارجی بودن خود می بالید. علاوه بر این، سالیوان اشاره کرد که این عنوان بیشتر در طول سلسله 26 استفاده می شد.
دانیل گومز کاسترو، مورخی که درباره مزدوران یونانی در دنیای باستان تحقیقات و نوشته های زیادی انجام داده است گفت، جالب است که در این مقبره هیچ زره یا سلاحی یافت نشد. گومز-کاسترو گفت، ممکن است وهیبر یک جنگجو یا فرمانده میدان نبرد نبوده، بلکه یک دست نشانده سیاسی بود که وظایف اداری را انجام می داد، مانند اطمینان از اینکه مزدوران حقوق دریافت می کردند. اگر وهیبر در زمانی زندگی می کرد که ایرانیان مصر را کنترل می کردند، می توانست خویشاوند یک «سلسله» باشد، شخصی که توسط ایرانیان منصوب شده بود و دارای قدرت محلی بود.
استفان فایفر، استاد تاریخ باستان در دانشگاه مارتین لوتر از هاله ویتنبرگ در آلمان، گفت: اگر قدمت این مقبره به زمان حکومت ایران برمی‌گردد، نشان می‌دهد که پارسی‌ها آنقدر به حکومت خود اطمینان داشتند که چنین وظیفه مهمی را به مقامات محلی سپردند.
این تنها باری نبود که ایرانی‌ها این کار را کردند. فایفر خاطرنشان کرد که مقبره ای نیز قبل تر متعلق به یک مصری به نام اوجاهوررسنت مربوط به زمان حکومت ایران کشف شد که او نیز به عنوان یک مقام ارشد برای ایرانیان خدمت می کرد.
منبع: livescience.com
مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا