اولین مورد ابتلای فردی به کووید، از گربه گزارش شد

به گزارش سیناپرس،  در ابتدای همه گیری کووید 19، خبرهای زیادی درباره همسترهای عطسه کننده بود و حالا گربه های عطسه کننده نیز به این لیست اضافه شد.

تیمی در تایلند اولین شواهد محکم ازآلوده شدن یک فرد توسط گربه خانگی را گزارش کردند.

در این صورت باید گربه سانان را به لیست حیواناتی که می توانند ویروس را به مردم منتقل کنند، اضافه کرد.

محققان می گویند؛ نتایج این تحقیقات قانع کننده است،آنها با توجه به مقیاس همه گیری، ازتوانایی ویروس برای پرش بین گونه های جانوری و تماس نزدیک یین گربه ها و انسان ها و اثبات این انتقال ، متعجب هستند.

آنجلابوسکو لاوت، محقق بیماری های عفونی در دانشگاه ایالتی کلرادو در فورت کالینز، می گوید: ما می دانستیم که احتمال انتقال ویروس بین گونه های جانوری از ابتدای شیوع کووید وجود داشت.

مطالعات در اوایل  بیماری نشان داد که گربه ها ذرات ویروس عفونی را منتشر می کنند و می توانند گربه های دیگر را آلوده کنند.

درطول این همه گیری، کشورها ی مختلفی کرونا را در ده ها گربه خانگی گزارش کرده اند ، اما تعیین برای انتشار ویروس، اینکه ازگربه ای به فرد دیگراز از فردی به گربه دیگر باشد- دشوار است.

ماریون کویمنز، ویروس شناس درمرکزپزشکی دانشگاه اراسموس درروتردام هلند می گوید: مطالعه محققان تایلندی  یک گزارش جالب و یک مثال علی از آنچه ردیابی تماس نام دارد ، است.

سارنیو چوسری، محقق بیماری های عفونی و پزشک در دانشگاه سونگکلا در هات یای، جنوب تایلند، می گوید که یافته ی  انتقال ازگربه، که در6 ژوئن در   Emerging Infectious Diseases1  منتشر شد به طور تصادفی به دست آمد.

در ماه اوت، پدر و پسری که تست کرونای آنها مثبت شده بود به بخش ایزوله در بیمارستان دانشگاه منتقل شدند.

ازگربه ده ساله آنها نیزتست گرفته شد و آزمایش آن نیزمثبت شد.گربه در حین انجام تست، در صورت یک جراح دامپزشکی که ماسک و دستکش زده بود اما محافظ چشم نداشت، عطسه کرد.

سه روزبعد، دامپزشک با علائم تب، از کار افتادن بویایی و سرفه به مرکزدرمانی مراجعه کرد و بعد از آزمایش نتیجه ی او نیزمثبت شد، اما هیچ یک از افراد نزدیک او به کرونا مبتلا نشده بودند که نشان می دهد او توسط گربه آلوده شده است.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی همچنین تایید کرد که دامپزشک به همان گونه ای که گربه و صاحبان آن آلوده شده بودند، آلوده شده بود و توالی ژنومی ویروسی یکسان بود.

محققان می گویند؛ چنین مواردی از انتقال، ازگربه به انسان احتمالا نادر است. لئوپون، ویروس شناس در دانشگاه هنگ کنگ می گوید،  مطالعات تجربی نشان داده اند که گربه های آلوده، ویروس زیادی ازخود دفع نمی گنند و فقط چند روز این انتشار ویروس ادامه دارد.

با این حال، چوسری میگوید: باید هنگام برخورد با گربه هایی که مشکوک به عفونت هستند، اقدامات احتیاطی بیشتریانجام دهیم. وی می گوید، مردم  نباید گربه های خود را درمکان های عمومی رها کنند، بلکه بیشتر از آنها مراقبت کنند.

سایر حیواناتی که مشکوک به آلوده کردن مردم هستند عبارتند از؛ راسوپرورشی در اروپا و آمریکای شمالی، همسترهای خانگی درهنگ کنگ و آهوی دم سفید وحشی در کانادا.

پون می گوید؛ افزودن گربه ها به این فهرست " درک ما را از پتانسیل مشترک انتقال بیماری های عفونی بین انسان و دام گسترش می دهد.

امامحققان می گویند که همه اینها رویدادهای نادری هستند و حیوانات هنوز نقش مهمی در انتشار ویروس ندارند. بوسکولوث می گوید: به وضوح انسان ها هنوز منبع اصلی انتقال ویروس هستند.

منبع: مجله علمی Neture

مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا