توهین، رتبه اول جرائم در همدان

به گزاش خبرگزاری سیناپرس، «محمدرضا عدالتخواه» صبح روز شنبه ۴ تیرماه در جمع خبرنگاران ضمن گرامی‌داشت ایام و هفته قوه قضائیه با بیان این‌که مجموعاً ۵۵ شعبه به شعب قضایی استان اضافه شده و قاضی و نیروی انسانی جدید جذب این دستگاه قضایی شده، اظهار کرد: سند تحول در دستگاه قضایی سه بازه‌ی زمانی دارد که برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را دربر می‌گیرد.

وی افزود: جملات و افکار شهید بهشتی در انتخابات و قضاوت‌ها می‌تواند راهگشای کار ما باشد.

عدالتخواه تصریح کرد: در مجموع ۲۴۰ قاضی، ۹۵۰ کارمند و ۶۵۰ عضوِ شورای حل اختلاف در دستگاه قضایی استان داریم که ۴۸۱ هزار فقره پرونده را در سال جاری رسیدگی کرده‌اند که واقعاً حجم زیادی بوده و لازم است با افزایش استخدامی‌ها و بودجه سازمان در رسیدگی هر چه سریع‌تر پرونده‌ها پیش‌رو باشیم.

وی با اشاره به این‌که افتتاح دادگاه عمومی بخش شیرین سو و نیروهای جدیدِ اضافه شده به دستگاه قضایی استان با حداقل بودجه و تمام تلاش اجرا شده است، گفت: در تلاش هستیم در دیگر نقاط استان که دارای دادگاه نیستند نیز افتتاح‌های جدیدی داشته باشیم تا نارضایتی عمومی در بین اقشار مردم وجود نداشته باشد و فاصله‌های آن‌ها دور نباشد.

رئیس کل دادگستری استان همدان خاطرنشان کرد: در ۳۲ ماه گذشته 883 هزار و ۷۵۸ پرونده در استان وجود داشته که تعداد 874 هزار و ۸۹۳ پرونده مختومه شده و تعداد ۸۵ هزار و ۲۶۷ پرونده آن باقی مانده است و هم‌چنین تعداد ۷۳ هزار و ۱۹۳ با مصالحه حل شده و رتبه اول کشور در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: سرعت رسیدگی در دادگاه‌های ما بیشتر شده و اکثر پرونده‌های معوق بیش از ۸ ماه مختومه شده و در تلاش هستیم رسیدگی‌های باقی‌مانده را در حداقل زمان بررسی و خاتمه دهیم.

عدالتخواه تاکید کرد: ۲۸۸ هزار و ۵۶۰ ساعت خدمات عمومی رایگان به‌جای ۶۳۹۶ ماه حبس برای افراد متخلف در نظر گرفته شده است؛ به متناسب تخصص و توانایی‌های مجرمان این جایگاه‌های عمومی در نظر گرفته می‌شود، هم‌چنین این نکته قابل توجه است که این مجازات جایگزین برای مفسدین، اوباش و افرادی با جُرم سنگین نبوده و این موارد مختص متهمین با پرونده‌های سبک است.

وی تاکید کرد: استان همدان در بخش های اتقان و استحکام آرا، تعداد معفوین، میزان صلح و سازش و رعایت توازن وارده و مختومه به عنوان رتبه نخست کشوری از حیث شاخص‌های قضایی شناخته می‌شود؛ عملکرد قضات بدوی براساس قوانین مدنی، حقوقی و ۱۰ شاخص دیگر سازمان ارزیابی می‌شود و تمام فعالیت‌های آن‌ها زیرذره‌بین سازمان است.

وی اضافه کرد: میانگین کشوری در زمینه صلح و سازش ۳۵ درصد است که این آمار در استان ۴۵ درصد بوده و موفق شدیم در این زمینه رتبه نخست کشور باشیم و این موضوع حاصل همکاری اعضای سازمان قضایی استان بوده و قابل افتخار است؛ مساجد ما به عنوان کانون اصلاح و کمیته مصلحین نیز در نظر گرفته می‌شوند.

رئیس کل دادگستری استان همدان مطرح کرد: ۷۲۴۰ جلسه دادرسی با زندانیان به صورت الکترونیک برقرار شده که نشان می‌دهد ۹۲ درصد از ابلاغ‌های الکترونیکی ما در مجموعه قضایی استان، دادرسی الکترونیک بوده است؛ در انتصابات قضات و گردش و اضافه کردن نیروها جوان‌گرایی کرده‌ایم و می‌توانم به شما بگویم ۹۵ درصد از عوامل سازمان‌های ما در همان محل کارشان سکونت می‌کنند.

وی گفت: ستاد تالیف و قلوب و هم‌چنین سامانه‌های ساآب جهت مصالحه و ابداعات در استان تشکیل و تدوین شده و چشم‌انداز ما افزایش مصالحه‌ها در سال جدید است که این امر با حضور وکلای مصلح امکان پذیر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ۱۷ هزار و 94 متهم در دادگاه‌ها و نیروی انتظامی برابر شاکیان حاضر به عذرخواهی شدند (کمیته معتذرین و طرح شمیم رضوی صرفاً مختص به استان همدان است) که ۱۰ هزار و ۲۰۴ نفر از آن‌ها مورد بخشش از سوی شاکیان واقع شدند؛ البته تمامی این مباحث برای افرادی است که اتهام و جُرم آن‌ها سبک است و برای متهمین بزرگ این موارد انجام نخواهد شد تا مجازات‌های اسلامی لازمه خود را بگذرانند؛ میانگین زمان دادرسی ما ۶۴ روز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا