فقدان نشاط ، جامعه را به خشونت و نزاع می کشاند

الهام اصغری در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: در مورد  شادکامی در خانواده باید یادمان باشد که الگوی تعاملی والدین با فرزندان نباید خیلی جدی و ساختاریافته باشد چرا که شوخ طبعی عامل موثر در برقراری ارتباط مطلوب والدین با فرزندان به ویژه در سن نوجوانی است.

وی افزود: در دو دهه اخیر تغییرات زیادی در زندگی ما ایرانی ها صورت گرفته است که لزوم داشتن مهارت های زندگی را افزایش می دهد که یکی از مهمترین مهارت ها شاد زیستن است .

اصغری ادامه داد: شادی سبک زندگی را متحول می کند و شیوه درست زندگی می تواند  آرامش را در زندگی ما ایجاد کند و باید یادمان باشد فقدان نشاط باعث می شود که جامعه از حالت پویا به سمت خشونت و نزاع کشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: شادی و نشاط بخشی از فرایند کیفیت زندگی و رضایت مندی از زندگی را تشکیل می دهد همچنین کیفیت زندگی موضوعی  عینی و ذهنی است که نشاط و شادی مربوط به شاخص های ذهنی بوده و عدم وجود شادی و نشاط در خانواده ها پیامدهای زیادی را به دنبال دارد که از جمله آنها نا امیدی و افسردگی است که بر زندگی افراد تاثیر می گذارد.

این کارشناس سلامت روان به عوامل ایجاد شادی و نشاط در بستر خانواده ها اشاره و اضافه کرد:  هر اندازه میزان ارتباطات عاطفی و صمیمانه در خانواده  بیشتر باشد شادی و نشاط نیز افزایش می یابد و خانواده ها باید در این راستا برنامه ریزی مشخصی برای طراحی کنند و شادی در خانواده ها به ویژه در فرزندانشان را  افزایش دهند.

وی با بیان اینکه ماهیت دوران کودکی لذت بردن از زندگی در لحظه است، تصریح کرد:   برخی عوامل هستند که در شادی کودکان تاثیر می گذارد و با توجه به اینکه اصل شخصیت همه انسانها در خانواده شکل می گیرد و والدین نخستین الگوهای شخصیتی افراد محسوب می شوند، شادی والدین به شرایط اقتصادی، اجتماعی و جسمانی بستگی داشته و به این ترتیب بر شاد بودن فرزندان موثر است.

اصغری ادامه داد: والدین باید در سنین پایین تر تصمیم به فرزندآوری کنند چر که سن والدین بر شادی آنها تاثیر گذار بوده و به این ترتیب والدین جوانتر شادی بیشتری داشته و به این ترتیب فرزندانی که والدین جوان تر دارند شادی بیشتری دارند.

وی یادآور شد: برخی والدین تمامی آرزوهای دست نیافته خود را از فرزندانشان انتظار دارند که به این ترتیب کودکانی نگران و ناشادی را پرورش می دهند.

اصغری گفت: الگوی تعاملی که در آن کمتر امر و نهی صورت گیرد و بیشتر پذیرش و دلگرمی وجود داشته باشد ، در پرورش کودکان شاد و در نهایت جامعه شاد کمک شایانی می کند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: انجام بازی های مختلف در خانواده یا طبیعت گردی می تواند در افزایش نشاط تاثیر گذار باشد، بنابراین این برنامه ها حتما باید توسط والدین طراحی و برنامه ریزی شود و متناسب با سن کودکان باشد همچنین والدین باید سن فرزندشان را مد نظرداشته باشند و تفریحی را تدراک ببینند که مناسب سن فرزندشان باشد چرا که برخی تفریحات برای والدین مناسب بوده اما ممکن است همان تفریح برای فرزندشان کسل کننده باشد.

وی در پایان گفت: با توجه به اهمیت نهاد خانواده می توان گفت نشاط و شادکامی افراد در جامعه در گرو داشتن خانواده ای شاد و سالم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا