گازی که در فصل سرما قربانی می گیرد

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، مونواکسیدکربن عامل اصلی خفگی در رابطه با استفاده از بخاری و وسایل گرم کننده در منازل است که به محض ورود مونواکسید کربن به جریان خون، این گاز به دلیل میل ترکیبی بسیار بالا (میل ترکیبی مونواکسیدکربن با هموگلوبین ۸ برابر میل ترکیبی اکسیژن با هموگلوبین است) به هموگلوبین موجود در خون (که حامل اکسیژن به بافتهای بدن است) ترکیب شده و موجب کاهش اکسیژن رسانی به بافتهای بدن می شود و در این میان مغز حساس ترین و آسیب پذیر ترین بافت بدن است که زودتر از همه در اثر کمبود اکسیژن دچار آسیب می شود.
بخاری های بدون دودکش غیراستاندارد، تنورهای نانوایی، اجاقهای گازی، موتورهای بنزینی و گازوئیلی، کباب پز زغالی و شومینه از جمله وسایل خطرناکی هستند که احتمال پخش گاز مونو اکسید کربن از آنها دور از انتظار نیست.
مونواکسید کربن را گاهی مقلد بزرگ می نامند زیرا علایم مسمومیت آن شبیه آنفولانزای خفیف است و گاهی تشخیص بین آنفولانزا و مسمومیت با Co بسیار سخت است و علائم آن از حالت خفیف تا شدید متغیر است به گونه ای که علائم خفیف آن شامل سردرد، افزایش سرعت تپش قلب خواب آلودگی، تهوع بوده و علائم متوسط در آن شامل  عدم توان تکلم، احساس ضعف و بی حالی و استفراغ است همچنین علائم شدید مسمومیت آن به صورت آسیب مغزی، سرگیجه، تحریک پذیری، احساس گرما، بی حالی،  درد قفسه سینه، تشنجف سردرد شدید، کاهش تمرکز حواس و تاری دید بروز می کند.
به طور معمول  شخص مسموم متوجه علایم خفیف نمی شود و در صورت ادامه مسمومیت، به سرعت به سمت علایم شدید و حتی مرگ پیش می رود. به همین دلیل نشانگر مونواکسید کربن در منزل حتماً باید وجود داشته باشد.
در صورتیکه  با فرد ناشی از مسمویت با گاز مونواکسیدکربن مواجه شدیم باید  سریع مصدوم را  به فضای باز و هوای آزاد برده و  با اورژانس تماس گرفته شود همچنین افراد کمک کننده نباید به مدت طولانی در معرض گاز مونواکسید قرارگیرند، زیرا خود دچار مسمومیت شده و علاوه بر خطر آن برای آن ها، توانایی کمک کردن را نخواهند داشت.
شهروندان برای محیط های سربسته باید سیستم تهویه مناسب نصب کنند و به طور مداوم سیستم گرمایشی را بررسی کنند و از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کنند همچنین وسایل بنزین سوز را در محیط باز استفاده کنند.
شاغلین در محیط کار هر گونه وضعیتی که می تواند منجر به مسمومیت با مونواکسید کربن باشد را به کارفرما اطلاع دهند و همیشه نسبت به وضعیت تهویه محیط کار و منزل هشیار باشند مخصوصاً اگر از وسیله گرمازای احتراقی استفاده می شود همچنین چنانچه حالت تهوع، سرگیجه و خواب آلودگی داشتند سریعاً بقیه را در جریان بگذارند و اگر مشکوک به مسمومیت با مونواکسید کربن هستیند سریعاً محیط را ترک کنند و در صورت مراجعه به پزشک باید پزشک را جریان مواجهه با محیط آلوده به مونواکسید کربن قرار دهند.
نوزادان  و افراد مسن چنانچه با این گاز در تماس باشند حتی در صورت نداشتن علامت حتماً باید توسط پزشک معاینه شوند همچنین افرادی که دارای ناراحتی های قلبی عروقی هستند، در صورت مواجه با گاز Co حتماً باید توسط پزشک معاینه شوند همچنین زنان حامله باید  توسط پزشک معاینه شوند  چرا که ممکن است جنین آسیب دیده باشد در حالیکه علایمی در مادر مشاهده نشود.

گزارش: نفیسه پاکیزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا