افسردگی مادران در بروز اختلال تکاملی نوزاد موثر است

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، الهه وطن نواز اظهار کرد: در صورتیکه مادر افسردگی داشته باشد و با کودک ارتباط چشمی برقرار نکند، کودکن ممکن است با اختلالای در فرایند تکامل مواجه شود که در این شرایط مراکز بهداشت اقدام به شناسایی زودهنگام اختلال تکاملی والدین و کودکان می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر ارزیابی تکاملی برای گروه سنی تا پنج سال، برای کودکان خارج از این گروه سنی از جمله کودکان نارس نیز پرسشنامه‌هایی در نظر گرفته شده و از این طریق نسبت به درمان آنها اقدام می‌شود.

وی گفت: وضعیت تکامل کودکان زیر پنج سال با بهره گیری از پرسشنامه و به تناسب سن در مراکز بهداشتی این شهرستان بررسی و مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وطن نواز افزود: بررسی اختلالات تکاملی و رفتاری به عنوان یکی از مشکلات شایع در گروه سنی زیر پنج سال از ابتدای دهه ۹۰ مورد توجه قرار گرفت تا در کنار تلاش برای زنده ماندن کودکان و پیشگیری از اختلال رشد، غربالگری وضعیت تکاملی با هدف تشخیص زودرس این اختلالات به منظور مداخله و درمان زودرس انجام شود.
وی اظهار داشت: بنابراین در کنار بررسی قد، وزن، دور سر، تغذیه، بینایی، شنوایی، ژنتیک، دهان و دندان و واکسیناسیون کودکان، وضعیت تکاملی آنها نیز در قالب پرسشنامه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
کارشناس برنامه کودکان مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان اینکه بررسی وضعیت تکاملی نوزدان در ۶ ، ۱۲ ، ۲۴ ، ۳۶ و ۶۰ ماهگی انجام می شود، افزود: پس از حضور والدین در مرکز بهداشت پرسشنامه در اختیار آنها قرار گرفته تا والدین پرسشنامه مربوطه را برای بررسی دقیق و علمی تکمیل کنند.
وطن نواز گفت: این پرسشنامه حاوی بازی های ساده ای است که با تکمیل آن سیر تکاملی فرزند از جمله حرکات ریز و درشت بدن کودک، ارتباطات شخصی و اجتماعی آن مشخص و نتیجه در اختیار کارشناسان مرکز بهداشت قرار می‌گیرد.
به گفته وی، کارشناسان مرکز بهداشت با توجه به پاسخ های ارائه شده مراتب را امتیاز بندی کرده و در صورت تشخیص وضعیت غیر طبیعی کودک، او را برای درمان به بخش های پیش بینی شده ارجاع می‌دهند.
کارشناس برنامه کودکان مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: با بررسی وضعیت تکاملی کودک و تشخیص زودهنگام اختلالات احتمالی می توان با آغاز زودهنگام درمان، کودک را به زندگی طبیعی بازگرداند.
گزارش: محمد جواد صفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا