در خواست خون با کاهش کرونا در حال افزایش است

دکتر افشین محمدی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: با توجه به نارنجی شدن وضعیت کرونا در همدان آمار جراحی ها به تدریج در حال افزایش بوده و به این ترتیب میزان در خواست خون در حال افزایش است.
وی افزود: مجموعه انتقال خون همدان سعی بر نگهداری آمار ذخایر خون داشته و روزانه پنج برابر  ظرفیت، ذخیره سازی انجام می شودو در حال حاضر مشکلی در زمینه ذخیره خون در انتقال خون نداریم.
دکترمحمدی با بیان اینکه هیچ کاهشی در ذخیره خون سازی نداریم، تصریح کرد: برنامه ریزی های لازم برای اهدا خون انجام شده و در پایان ماه، تیم های سیار برای اهداکنندگان خون در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه واکسن هیچ ارتباطی به اهدا خون ندارد، تصریح کرد: اهدا کنندگان خون با اطمینان خاطر می توانند نسبت به اهدا خون اقدام کنند و لازم است بدانند که اهدا خون هیچ تاثیر بر کاهش اثر واکسن ندارد.
رئیس سازمان انتقال خون همدان ادامه داد: افرادی که واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک دریافت کرده اند تا دو هفته معافیت اهدا خون داشته و بعد از آن می توانند نسبت به اهدا خون اقدام کنند اما سایر واکسن ها هیچ نوع معافیت زمانی نداشته و افراد بعد از دریافت واکسن می توانند اقدام به اهدا خون کنند.
دکتر محمدی با بیان اینکه افراد مبتلا به کرونا برای اهدا خون می توانند یک ماه بعد از بهبودی کرونا اقدام به اهدا خون کنند، گفت: هیچ نوع محدودیتی برای اهدا خون در افراد بهبود یافته نداشته و این افراد یک ماه پس از بهبودی می توانند اقدام به اهدا خون کنند همچنین برخی افراد که تنها در تست pcr  ، کرونای آنها مثبت شده است می توانند خون اهدا کنند چرا که کرونا از طریق خون منتقل نمی شود، اما در مجموع برای اطمینان از وضعیت خود فرد که سطح ایمنی وی حفظ شود یک ماه بعد از بهبودی فر اهدا خون انجام می شود.
وی به سن اهدای خون در کشور اشاره کردو گفت: افراد بالای 18 سال نیز می توانند خون اهدا کنند و این در حالیست که در برخی کشورها سن اهدا خون از 16 سالگی آغاز می شود، همچنین افرادی که برای اولین بار خون اهدا می کنند 60 سالگی در نظر گرفته شده و افرادی که جزو اهداکنندگان مستمر هستند تا سن 65 سالگی می توانند خون اهدا کنند.
دکتر محمدی خاطرنشان کرد: در مورد سایر فرآورده های خونی از جمله پلاسما، پلاکت و سایر مصادیق افراد تا 65 سالگی می توانند در این امر خیرخواهانه مشارکت داشته باشند.
گزارش: زهرا فرامرزدوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا