درمان بیماران کم بینا و نابینا با کلاژن پوست خوک

به گزارش سینا پرس فارس، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به‌دلیل آسیب به قرنیه، لایه بیرونی شفافی که از چشم مقابل نور محافظت می‌کند نابینا هستند یا بینایی ضعیفی دارند. گرچه قرنیه‌ با آسیب‌های اندک می‌تواند خود به خود بهبود پیدا کند اما برخی از افراد ممکن است برای بازیابی بینایی خود نیاز به پیوند انسانی قرنیه داشته باشند.

اما این روش‌ها که به‌عنوان پیوند قرنیه نیز شناخته می‌شوند جراحی‌های گران‌قیمت، تهاجمی و زمان‌بر دارد که بیماران را مجبور می‌کند بیش از یک سال دارو مصرف کنند تا مطمئن شوند بدن آن‌ها بافت پیوندی را پس نمی‌زند. قرنیه انسان مانند سایر اعضای اهدایی باید به سرعت در عرض دو هفته پس از مرگ اهدا کننده استفاده شود که می‌تواند چالش‌هایی را ایجاد کند. در بسیاری از نقاط جهان، به‌ویژه در مناطق فقیرتر اهدای قرنیه به اندازه کافی وجود ندارد.

چند پزشک و محقق ایرانی در این تحقیق حضور داشتند به‌طوری که مهرداد رفعت، مهندس زیست پزشکی در دانشگاه لینشوپینگ سوئد و مدیرعامل شرکت لینکوکر لایف ساینس ای‌بی درباره این تحقیق می‌گوید: ما تلاش‌های قابل توجهی انجام دادیم تا مطمئن شویم کشف ما به‌طور گسترده در دسترس قرار می‌گیرد و استفاده از این روش مقرون به صرفه برای همه خواهد بود.

وی تاکید کرد به همین دلیل است که می‌توان این فناوری را در تمام نقاط جهان استفاده کرد، از سوی دیگر در بین محققان بین‌المللی حاضر در این تحقیق نام دکتر رامین صلوتی از مرکز تحقیقات و کلینیک چشم صلوتی شیراز و همچنین دکتر محمود جباروند از دانشگاه علوم پزشکی تهران دیده می‌شود.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا