فاجعه وجودی بشریت با ظهور هوش مصنوعی جامع

به گزارش سینا پرس فارس، پژوهشگران برجسته بخش هوش مصنوعی «دیپ مایند» (DeepMind) گوگل گفتند، دستیابی به هوش مصنوعی در سطح هوش انسانی ممکن است بالاخره محقق شود.
در پی رونمایی دیپ مایند از یک سامانه هوش مصنوعی که قادر است طیف گسترده‌ای از کارهای پیچیده را از چیدن قطعات بلوک گرفته تا سرودن شعر، انجام دهد، دکتر ناندو دی فریتاس می‌گوید که در پی چند دهه تلاش در راه تحقق هوش مصنوعی جامع «ای‌جی‌آی» (AGI) بازی تمام شد.

دکتر دی فریتاس می‌گوید هوش مصنوعی جدید «گاتو» که یک «عامل [هوش مصنوعی] جامع» محسوب می‌شود، برای ایجاد یک هوش مصنوعی که بتواند با هوش انسانی رقابت کند، فقط نیاز دارد توسعه یابد و به تولید صنعتی برسد.
مدیر تحقیقات دیپ مایند در پاسخ به نظری که در «نکست وب» (The Next Web) نوشته شده بود و ادعا می‌کرد «انسان‌ها هرگز به هوش مصنوعی جامع نخواهند رسید»، نوشت که به نظر او چنین فرجامی اجتناب‌ناپذیر است.

او در توییتر نوشت: «الان فقط بحث بر سر توسعه و گسترش است! بازی تمام شد!»
«مسئله [فقط] بر سر توسعه و بزرگ‌تر کردن مقیاس، ایمن‌تر کردن، کارآمدتر کردن محاسبات، افزایش سرعت نمونه‌برداری، حافظه هوشمندتر، روش‌های بیشتر، داده‌های نوآورانه، آنلاین/آفلاین است… حل این چالش‌ها چیزی است که هوش مصنوعی جامع را محقق می‌کند.»

هنگامی که الکس دیمیکاس، پژوهشگر یادگیری ماشینی، از او پرسید که هوش مصنوعی گاتو تا پشت سر گذاشتن آزمون تورینگ واقعی- معیاری از هوش رایانه‌ای که باعث می‌شود انسان نتواند تفاوت ماشین را از انسان دیگر تشخیص دهد- چقدر فاصله دارد، دکتر دو فریتاس پاسخ داد: «هنوز مانده است.»

پژوهشگران برجسته هوش مصنوعی هشدار داده‌اند که ظهور هوش مصنوعی جامع ممکن است به یک فاجعه وجودی برای بشریت منجر شود. نیک باستروم، استاد دانشگاه آکسفورد، پیش‌بینی می‌کند که یک سامانه «فوق‌هوشمند» که از هوش بیولوژیکی پیشی بگیرد، می‌تواند به عنوان گونه غالب حیات روی زمین، جایگزین انسان‌ها شود.

گزارش: امیر محمد مظفری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا