بهبود سلامت افراد با استراحت یک هفته ای از رسانه های اجتماعی

به گزارش سینا پرس فارس، به گفته نویسندگان یک مطالعه جدید، درخواست از افراد برای توقف استفاده از رسانه های اجتماعی به مدت یک هفته ممکن است منجر به بهبود قابل توجهی در رفاه، افسردگی و اضطراب آنها شود و می تواند به عنوان راهی برای کمک به افراد در مدیریت سلامت روان خود توصیه شود.

تیمی از محققان دانشگاه باث انگلیس تأثیرات سلامت روان یک هفته وقفه رسانه های اجتماعی را ارزیابی کردند. برای برخی از شرکت کنندگان در تحقیق، این به معنای آزاد کردن تقریباً 9 ساعت از هفته آنها بود که در غیر این صورت به مرور در اینستاگرام، فیس بوک، توییتر و تیک تاک می پرداختند.

نتایج آنها که در روز جمعه، 6 می 2022 در مجله سایبر روانشناسی، رفتار و شبکه های اجتماعی ایالات متحده منتشر شد، نشان می دهد که تنها یک هفته تعطیلی رسانه های اجتماعی باعث بهبود سطح کلی رفاه افراد و همچنین کاهش علائم افسردگی و اضطراب می شود.

برای این مطالعه، محققان 154 فرد 18 تا 72 ساله را که هر روز از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند به‌طور تصادفی در یک گروه مداخله قرار دادند، که از آنها خواسته شد استفاده از تمام رسانه‌های اجتماعی را به مدت یک هفته متوقف کنند، یا در یک گروه کنترل که می‌توانستند به پیمایش ادامه دهند. طبق معمول در ابتدای مطالعه، نمرات پایه برای اضطراب، افسردگی و بهزیستی گرفته شد.
شرکت کنندگان گزارش دادند که در شروع مطالعه به طور متوسط 8 ساعت در هفته در رسانه های اجتماعی سپری می کردند. یک هفته بعد، شرکت‌کنندگانی که از آنها خواسته شد تا یک هفته استراحت کنند، نسبت به افرادی که به استفاده از رسانه‌های اجتماعی ادامه دادند، بهبود قابل‌توجهی در رفاه، افسردگی و اضطراب داشتند که نشان‌دهنده یک مزیت کوتاه‌مدت است.

از شرکت کنندگان خواسته شد تا یک هفته استراحت کنند و گزارش دادند که به طور متوسط 21 دقیقه از رسانه های اجتماعی در مقایسه با میانگین هفت ساعت برای افراد گروه کنترل استفاده کردند. آمار استفاده از صفحه نمایش برای بررسی اینکه افراد به شکست پایبند بوده اند ارائه شد.

دکتر جف لمبرت، محقق ارشد دپارتمان بهداشت باث، توضیح می‌دهد: «پیمایش در رسانه‌های اجتماعی آنقدر فراگیر است که بسیاری از ما از لحظه‌ای که از خواب بیدار می‌شویم تا زمانی که چشمان خود را در شب می‌بندیم، تقریباً بدون فکر کردن این کار را انجام می‌دهیم.

او گفت: ما می‌دانیم که استفاده از رسانه‌های اجتماعی بسیار زیاد است و نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد اثرات آن بر سلامت روان وجود دارد، بنابراین با این مطالعه، می‌خواستیم ببینیم که آیا صرف درخواست از مردم برای استراحت یک هفته‌ای می‌تواند مزایای سلامت روانی را به همراه داشته باشد.

"بسیاری از شرکت کنندگان ما اثرات مثبتی را از عدم حضور در رسانه های اجتماعی با بهبود خلق و خو و به طور کلی اضطراب کمتر گزارش کردند. این نشان می دهد که حتی یک استراحت کوچک نیز می تواند تأثیر بگذارد.

«البته، رسانه‌های اجتماعی بخشی از زندگی هستند و برای بسیاری از مردم، بخش مهمی از اینکه چه کسی هستند و چگونه با دیگران تعامل دارند، است. اما اگر هر هفته ساعت‌ها را به پیمایش اختصاص می‌دهید و احساس می‌کنید این کار بر شما تأثیر منفی می‌گذارد، می‌تواند ارزش آن را داشته باشد که استفاده خود را کاهش دهید تا ببینید آیا کمک می‌کند یا خیر.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا