ابتلا به سرطان تنها با یک جهش ژنتیکی کوچک

به گزارش سینا پرس فارس، تحقیقات جدید حاکی از آن است که یک تغییر کوچک در دی‌ان‌ای بشر که پس از تکامل انسان‌ها از سایرپستانداران نخستین ( نخستی‌سانان) رخ داده، آنها را مستعد ابتلا به سرطان کرده است.

سرطان در سایر پستانداران پدیده‌ای نسبتاً نادر است. کالبد شکافی ۹۷۱ پستاندار پس از مرگ، در باغ وحش فیلادلفیا در پنسیلوانیا بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۳۲ نشان داد که تنها هشت مورد ازآنها دارای تومورسرطانی بودند.

به همین منظور کریستین یاکوبوزیو- دوناهو به همراه همکارانش در تیم تحقیقاتی مرکز سرطان شناسی«مموریال-اسلون کترینگ» نیویورک، برای درک این موضوع که چرا ما بیشتر از سایر پستانداران مستعد سرطان هستیم، صدها ژن میان انسان و ۱۲ پستاندار اولیه (نخستی‌سان) را مورد بررسی قرار دادند.

آنها کشف کردند که از زمانی که از شامپانزه ها جدا شدیم، نسخه کمی متفاوت از ژنی به نام BRCA۲ در بدن ما تکامل یافته‌است. BRCA۲ به عنوان یک ژن سرکوب کننده تومور شناخته می شود زیرا در ترمیم دی‌ان‌ای نقش دارد. با این‌حال، محققان دریافتند یک جهش ژنتیکی در دی‌ان‌ای ژن BRCA۲ در انسان سبب شد تا کارایی این ژن در سرکوب تومور تا ۲۰ درصد کاهش یابد و همین موضوع می‌تواند نرخ بالای سرطان در انسان را توضیح دهد.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا