کشف یک لیزر قدرتمند مگا را در اعماق فضا

به گزارش سینا پرس فارس،  ممکن است مانند یک فیلم علمی تخیلی، "پرتو مرگ" بیگانه نباشد، اما ستاره شناسان می گویند که لیزر قدرتمندی را یافته اند که از اعماق فضا منتشر می شود. برای اولین بار، تلسکوپ MeerKAT در آفریقای جنوبی، لیزر موج رادیویی قدرتمند جدیدی را که دانشمندان آن را مگامیزر می نامند، شناسایی و ضبط کرد.

در حالی که ستاره شناسان قبلاً مگامیزرهای دیگری را دیده بودند، این یکی از دورترین آنهاست. دانشمندان تخمین می زنند که حدود پنج میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. این بدان معناست که نور ساطع شده از مگامیزر باید تقریباً 58 هزار میلیارد میلیارد (58 به دنبال آن 21 صفر) کیلومتر را طی کند تا به زمین برسد.

یک تیم بین المللی از ستاره شناسان به رهبری دکتر Marcin Glowacki این کشف باورنکردنی را انجام دادند. دکتر گلواکی که در حال حاضر در گروه دانشگاه کرتین مرکز بین‌المللی تحقیقات نجوم رادیویی (ICRAR) در استرالیای غربی مستقر است، قبلاً در مؤسسه بین دانشگاهی نجوم فشرده داده و دانشگاه کیپ غربی در آفریقای جنوبی فعالیت می‌کرد.

 

چگونه یک مگامیزر در وهله اول به وجود می آید

دکتر گلواکی در یک بیانیه رسانه ای توضیح می دهد: "وقتی کهکشان ها با هم برخورد می کنند، گاز موجود در آنها بسیار متراکم می شود و می تواند پرتوهای متمرکزی از نور را برای شلیک به بیرون تحریک کند." این اولین مگامایزر هیدروکسیل در نوع خود است که توسط MeerKAT رصد شده و دورترین تلسکوپ تا به امروز دیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا