استقبال از یاد روز حافظ با شعار حافظ و هنر

به گزارش سینا پرس فارس، مهدی امید بخش در بیست و پنجمین نشست خبری ویژه برنامه های بزرگداشت روز حافظ بیان کرد: هفته بزرگداشت حافظ از ۱۶ تا ۲۳ مهر ماه است و  درصدد هستیم که برنامه‌های بزرگداشت حافظ با رویکرد شهروند محوری برگزار شود.

وی اظهار داشت: با گذشت ربع قرن از بزرگداشت یاد روز حافظ امسال نیز با شعار حافظ و هنر به استقبال برنامه ها خواهیم رفت.

 امیدبخش در ادامه این نشست به تشریح برنامه های اجرایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس پرداخت و بیان کرد: اولین برنامه در روز ۱۶ مهر ماه افتتاح و برپایی نمایشگاه تخصصی مجازی کتاب می باشد که  توسط مؤسسه فرهنگی و هنری قاصدک با حضور ناشران و کتاب فروشان مطرح کشور خواهد بود و علاقمندان حوزه کتاب و کتابخوانی می توانند از طرق اپلیکیشن قاصدک با تخفیف ۳۰ درصدی نسبت به عناوین‌ مندرج در لیست این برنامه اقدام به خرید کنند.

وی افزود: سرای اهل قلم دیگر برنامه اجرایی است که تا ۲۳ مهر ماه با حضور اندیشمندان و حافظ پژوهان مباحث تئوری که صاحب نظر هستند هر روز عصر در محل آرامگاه حافظیه برگزار می شود.‌

امید بخش اضافه کرد: در ادامه نیز نمایشگاه اسناد تاریخی حافظیه در گذر زمان به همت مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس از ۱۶ مهر در نگارخانه تار و پود برپا می شود و بناست تا اسناد تاریخی مرتبط با آرامگاه حافظ طی ادوار تاریخی مختلف به نمایش گذاشته شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در روز دوشنبه ۱۹ مهر ویژه برنامه روز بزرگداشت حافظ در محل آرامگاه حافظ با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار می شود، گفت: با تمهیدات اندیشیده شده مجوز حضور ۳۰۰ نفر از هنرمندان و فرهنگ وران از سوی ستاد ملی کرونا صادر شده است که علاوه بر مسوولین استانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حضور خواهند داشت.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین از رونمایی برش نقشه مهندسی فرهنگی استان همزمان با بزرگداشت روز حافظ خبر داد و عنوان کرد: ‌این سند قریب به یکسال است به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، امام جمعه شیراز،  اساتید، فرهنگ‌وران، هنرمندان و اندیشمندان آماده گردیده و در قالب یک کتاب  با همین عنوان چاپ می شود .

امید بخش ابراز داشت: همچنین در ادامه اجرای برنامه های بزرگداشت یاد روز حافظ اهدای نشان همای حافظ را خواهیم داشت که در قالب آن جشنواره داستان نویسی حافظ برگزار می شود و به برگزیده گان این رویداد ادبی نشان همای حافظ اهداء میگردد.

وی اضافه کرد: اجرای کارگاه زنده نقاشی با حضور کودکان و نوجوانان با موضوع کودکانه حافظ، اهدای نشان ملی حافظ به یکی از حافظ پژوهان غیرایرانی اهل ترکیه و بهره مندی از ۱۳ نفر سخنران برتر در مباحث مختلف پژوهشی از دیگر برنامه اجرایی است که در روز بزرگداشت حافظ برگزار می شود.

امید بخش در پایان یادآور شد: اجرای برنامه حافظ و قرآن در قالب کتابت ابیات حافظ با رویکرد اشارات به آیات قرآنی از دیگر برنامه های اجرایی است که در روز ۲۱ مهر در محل مسجد عتیق شیراز با حضور ۱۵ نفر از اساتید خوشنویس استان برگزار می شود.

گفتنی است در پایان این نشست از پوستر بیست و پنجمین یادروز حافظ رونمایی شد. همچنین ویژه برنامه های یاد روز بزرگداشت حافظ توسط نهادهای اجرایی از جمله اداره کل فرهنگ، هنر و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی، اجتماعی و‌ ورزشی شهرداری شیراز، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، شورای اسلامی شهر شیراز و در مباحث پژوهشی با مشارکت مرکز حافظ شناسی برگزار می شود.

گزارش: زینب برزگر 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا