سواد رسانه ای مهارتی ضروری در جهان معاصر

نرگس عطریان دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: سواد رسانه‌ای مهارت و تکنیکی است که برای استفاده از تکنولوژی های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و به منظور تشخیص پیام های این دوران ضرورت یافته است، ضمن آن که ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای، شهروندان را از بعد برقراری ارتباطی متفکرانه و آگاهانه بیش از پیش مطرح می‌سازد.

عطریان اضافه کرد: جیمز پاتر سواد رسانه‌ای را چنین تعریف می کند سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از چشم‌انداز هاست که ما به طور فعالانه برای قرار گرفتن در معرض رسانه ها از آنها بهره برداری می کنیم تا معنای پیام هایی را که با آنها مواجه می‌شویم تفسیر کنیم.

وی ادامه داد: انسان معاصر چه بخواهد چه نخواهد اسیر رسانه ها است و این رسانه ها هستند که با توجه به گستردگی فراگیر و قدرتی که در جذب و انحصار مخاطب دارند ذهن، شخصیت، عقیده و تفکر مخاطب را شکل و جهت می بخشند.

این متخصص روابط بین فردی عنوان کرد: باکینگهام نیز می گوید کسانی که دارای سواد رسانه‌ای هستند قادرند به آسانی اشتباهات را شناسایی کنند و معانی طنز و هجو را بفهمند، همچنین نسبت به تفسیر هایی که از رسانه ارائه می‌شود دید شکاک داشته باشند، آنها همچنین فهم عمیقی نسبت به ژانر های تلویزیونی دارند.

وی افزود: هدف سواد رسانه ای این است که در مقابل تعابیر پیام ها به ما قدرت کنترل بیشتری می بخشد.

عطریان اذعان داشت: واقعیت این است که همه پیام‌های رسانه‌ای دارای تفاسیر و معانی مختلف هستند و صرف نظر از اینکه ما آگاهی لازم را کسب کنیم یا نه فرایند تاثیر رسانه ها ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل برای افزایش روز افزون تکنولوژی های ارتباطی نوین و تهدیدهای ناشی از آن در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا برای افزایش سطح سواد رسانه ای شهروندان خود که از طریق آموزش در مدارس یا روش‌های دیگر تمهیداتی اندیشیده شده است.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا