مضطرب ها همواره در ترس شدید زندگی می کنند

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت:  تجربه اضطرابِ گاه به گاه، بخش طبیعی از زندگی همه ما است که می شود با آن کنار آمد. داشتن اضطراب در برخی موقعیت ها از جمله شب قبل از یک امتحان مهم، سخنرانی در جمع، مصاحبه استخدامی یا قبل از مهاجرت کاملاً عادی است.

وی ادامه داد: در این موارد اضطراب ها احساساتی کاملاً طبیعی و در واقع سازگارانه هستند که به ما کمک می کنند با شرایط پیش رو کنار بیاییم و عملکرد درستی داشته باشیم. در واقع اضطراب پاسخ طبیعی بدن به شرایط استرس زا است که تمام افراد میزانی از آن را در زندگی تجربه می‌کنند.

این روشناس بالینی عنوان کرد: افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی به طور مکرر نگرانی و ترس شدید و بیش از حد از شرایط روزمره دارند.احساس اضطراب شدید و ترس از زندگی فعالیت های آن ها را مختل می کند و با آن نمی شود کنار آمد، کنترل آن دشوار است و می تواند مدت ها طول بکشد. همچنین افراد مبتلا معمولاً می‌گویند همیشه نگران رخدادهای آینده هستند و گمان می‌کنند رویدادهای فاجعه‌بار و ناگواری را در آینده تجربه خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اضطراب معمولی، یک حس گذرا است که می‌رود و می‌آید اما در زندگی روزمره دخالتی نمی‌کند ولی اختلال اضطراب یک نگرانی مداوم است که معمولاً شدید بوده و گاه ناتوان کننده شده و باعث می‌شود که فرد از انجام کارهای لذت بخش خود خودداری کند. مثلاً ممکن است مانع از ورود به آسانسور، رد شدن از خیابان و حتی ترک خانه شود. در صورت عدم درمان اضطراب وخیم‌ تر نیز خواهد شد، همچنین باعث می شود فرد از فعالیت های خود مثل قبل لذت نبرد.

این مدرس دانشگاه علائم و نشانه های رایج اضطراب را احساس عصبی بودن، بی قراری یا تنش و احساس خطر کردن دانست و افزود: احساس وحشت یا مرگ، افزایش ضربان قلب، نفس نفس زدن، عرق کردن، لرزیدن، داغ شدن یا یخ شدن یکباره بدن، مشکل در خوابیدن، دشواری در کنترل نگرانی، مشکل در تمرکز، احساس ضعف یا خستگی، مشکلات گوارشی مثل درد معده یا افزایش اسید معده، سردرد ،حالت تهوع، اسهال، تکرر ادرار یا تأخیر در ادرار، سرگیجه و احساس منگی، گزگز و مور مور شدن اندام های بدن از جمله دیگر نشانه های اضطراب است.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا