رئیس جمهور بداند از فرهنگ و هنر نیزمی‌ توان پول درآورد

حبیب‌الله حبیبی کارشناس ارتباطات، در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس در خصوص تاثیر رئیس جمهوری جدید بر هنر و ادبیات اظهار کرد: بسته به این که رئیس جمهور منتخب از کدام جناح سیاسی و گرایش سیاسی همچون اصولگرا یا اصلاح طلب باشد و همچنین با توجه  به شخصیت فردی که انتخاب می‌شود، متفاوت است. به واقع طیف وسیعی از گرایش ها وجود دارند که هرکدام سیاست های خود‌ را دارند. البته به نظر من هنر و ادبیات بیش از آن که از جناح متاثر باشد از فرد تاثیر می‌گیرد و شخص به طور ویژه می‌تواند ذائقه هنر و ادبیات را تغییر دهد.

او ضمن بیان این که کشور ما زمانی فرهنگی بود و ارزش‌ های فرهنگی بر ارزش‌ های دیگر غلبه داشت، عنوان کرد: در دوره‌ ای نیز ارزش های سیاسی بر هنر و ادبیات غلبه داشت، ما اکنون در عصری به سر میبریم که ارزش‌ های اقتصادی بر جامعه حکم فرماست. مردم شخصی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌کنند که بتواند شرایط اقتصادی را بهبود ببخشد یا بر آن تاثیر بگذارد. جامعه ما به شدت اقتصادی است و فرهنگ و ادبیات در کشور ما نیز از اقتصاد تاثیر می‌گیرند. یعنی به جز آن بخش از ادبیات و هنر که خیلی ناب و اصیل است باقی جریان‌های فرهنگی و ادبی در کشور ما متاثر از اقتصاد بوده است.

وی افزود: در چنین جوامعی اگر فیلم و تئاتری تولید می‌شود با گرایش اقتصادی است، اگر رُمانی نوشته می‌شود جنبه‌های اقتصادی آن بسیار پررنگ است. نویسندگان اثری می‌نویسند که پرفروش باشد، ناشران کتابی را منتشر می‌کنند که به چاپ متعدد برسد و درآمدی حاصل شود، فیلمسازان گاهی حتی با مضامین سخیف فیلمی می‌سازند که مخاطب جذب کنند، در این صورت هنر ناب کم تولید می‌شود.

این کارشناس ارتباطات با اشاره به این که مردم ما نیز اقتصادی شدند، عنوان کرد: بنابراین سیاست‌های اقتصادی رئیس جمهوری که انتخاب می‌شود بیش از همه بر جریان تاثیر می گذارد. در مناسبات فاسد اقتصادی آثار ادبی و هنر فاسد نیز تولید می‌شود کما این که در ۱۵ سال گذشته مباحث پولشویی در حوزه هنر و ادبیات بسیار مطرح بود، پول‌های کثیفی وارد این حوزه شدند و آثار بی ارزش ولی به ظاهر پر زرق و برق تولید شد.  مناسبات اقتصادی سالم نیز چنین تاثیری ندارد اما گمان نمی‌کنم هنر و ادبیات از چنگال و سیطره اقتصاد آزاد شود.

او با طرح این موضوع که هنر و ادبیات را نمی‌توان از اقتصاد جدا کرد، گفت: با شرایط اقتصادی اکنون جامعه دغدغه اصلی هر شخصی که انتخاب شود اقتصاد است؛ اگر به هنر بپرداز یا شعار گونه است یا به اقتصاد هنر خواهد پرداخت. در جهان نیز جریان‌های اقتصادی هنر و به طور کلی فرهنگ وجود دارد که معتقدند از فرهنگ و هنر نیز می‌توان پول درآورد. کما اینکه کره جنوبی از دهه ۱۹۹۰ جریان فرهنگی در حوزه اقتصاد هنر را راه انداخته و یکی از منابع درآمدی آن ها تولید فیلم، سریال، کتاب و‌… است و پول خوبی نیز درمی‌آورد؛ در حوزه سینما نیز جزو پنج اقتصاد برتر جهان است.

وی با اشاره به این که اکنون در کشور ما هنر و ادبیاتی را خوب می‌دانند که درآمدی از آن حاصل شود، بیان کرد: شرایط کشور ما در حوزه اقتصاد بسیار بحرانی است و رئیس جمهور نمی‌تواند اصل را بر فرهنگ و هنر بگذارد. همچنین کشور ما بحران عجیبی در‌ حوزه سرمایه اجتماعی دارد، یعنی مردم به شدت نسبت به همه چیز بی‌اعتمادند که عدم انسجام اجتماعی را به وجود می‌آورد.

حبیب‌الله حبیبی در پایان گفت: رئیس جمهور جدید باید از این ابزارها برای بازگرداندن اعتماد اجتماعی تلاش کند؛ البته این امر با ادبیات صرف امکان‌پذیر نیست و باید رفتار اقتصادی جامعه را به سمتی ببرد که این اعتماد شکل بگیرد و مردم خود کمک کنند. با این شرایط می‌توان برای تثبیت این شرایط از ادبیات و هنر نیز بهره گرفت.

گفتگو:فاطمه میرغیاثی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا