زنبورها مغز کوچک ولی پیچیده ای دارند

به گزارش سیناپرس اردبیل، دانشمندان دانشگاه کوئین مری لندن در آزمایش‌های خود که به زنبورها آموزش داده شد با توپ‌های چوبی گل بزنند، متوجه چیز غیرمنتظره‌ای شدند. برخی از زنبورها به طور داوطلبانه توپ ها را در خارج از آزمایش بدون هیچ انگیزه ای می چرخانند. این که آنها به میل خود این کار را انجام می دادند به محققان نشان داد که شاید آنها از این کار لذت می برند، به همان روشی که یک سگ ممکن است با یک اسباب بازی کرکی بازی کند یا یک بچه گربه ممکن است یک توپ نخ را پاره کند.

آخرین دور آزمایش‌های این تیم برای آزمایش این ایده طراحی شد، با گروه‌هایی از زنبورهای عسل در محوطه‌ای قرار گرفتند که در آن به اتاق تغذیه و دسترسی به منطقه‌ای با توپ‌های چوبی دسترسی داشتند.زنبورهای تکی بین 1 تا 117 بار با آنها بازی می‌کردند.

دور دیگری از آزمایش‌ها نشان داد که زنبورها به یک جفت اتاق رنگی دسترسی پیدا کردند که یکی حاوی توپ و دیگری کاملاً خالی بود. سپس توپ ها برداشته شدند، اما زنبورها به سمت محوطه بازی قبلی جذب شدند و نشان دادند که ترجیح می دهند اتاقی را که در آن با توپ های چوبی گذرانده بودند، انتخاب کنند. زنبورهای جوان‌تر از زنبورهای مسن‌تر توپ‌ها را بیشتر می‌غلطند و زنبورهای نر نسبت به زنبورهای ماده آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری می‌چرخانند.

اما ارضای معیارهای رفتار بازی به سادگی حذف پاداش شیرین نبود، زیرا دلایل دیگری وجود دارد که زنبورها ممکن است با توپ ها بازی کنند.در آزمایش‌های خود، نویسندگان هیچ مدرکی مبنی بر اینکه زنبورها بینی‌های خود را دراز می‌کردند یا توپ‌ها را گاز می‌گرفتند، ندیدند، همانطور که ممکن است هنگام مواجهه با شهد یا گرده انجام دهند. هیچ مدرکی دال بر حالت های استرس زا یا رفتار شبیه به جفت گیری هنگام برخورد با توپ ها وجود نداشت، و این اعمال با نوع دستکاری اشیا که در دست زدن به گل ها و با نیش زدن در زمانی که زنبورها در حالت آشفته هستند، متفاوت بود.

در مجموع، دانشمندان معتقدند که نتایج اولین شواهدی از رفتار بازی اشیاء در یک حشره است. اینکه چرا زنبورها ممکن است رفتاری شبیه بازی کردن داشته باشند، سوال دیگری است. اعتقاد بر این است که رفتار بازی به رشد شناخت و توانایی‌های حرکتی، مانند مهارت‌های جستجوی غذا کمک می‌کند. دانشمندان می‌گویند:« برای درک مزایای تکاملی آن و نقشی که ممکن است در رشد مغز داشته باشد، به بررسی ومطالعخ بیشتری نیازاست».

صمدی گالپایاژ، نویسنده اول این مطالعه، گفت: «مطمئناً تماشای زنبورهای بامبل که عملی شبیه بازی را نشان می‌دهند، شگفت‌انگیز و گاهی سرگرم‌کننده است. این نشان می دهد که با وجود جثه کوچک و مغز کوچکشان، آنها چیزی فراتر از موجودات رباتیک کوچک هستند».

این تحقیق در ژورنال Animal Behavior منتشر شده است.

 

منبع:new atlas
مترجم: مهناز علیرضایی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا