قلب پیر، عامل ایجاد بیماری در بدن

به گزارش سیناپرس اردبیل،یک مطالعه جدید از بیمارستان بوستون گزارش می دهد که قلب پیر خطر جهش های ژنتیکی را افزایش می دهد که می تواند منجر به بیماری قلبی شود. علاوه بر این، محققان می گویند که قلب های مسن تر توانایی ترمیم و خلاص شدن از شر جهش های مخرب را از دست می دهند.

نویسندگان این مطالعه از تکنیک‌ها و تجزیه و تحلیل‌های بیوانفورماتیک برای مقایسه تعداد جهش‌های غیر ارثی به نام جهش‌های سوماتیک در 56 سلول عضله قلب، موسوم به کاردیومیوسیت، استفاده کردند. کاردیومیوسیت ها از 12 نفر از نوزادی تا 82 سالگی که در اثر حوادث غیر قلبی عروقی جان خود را از دست دادند، ایجاد شد.

تمرکز بر جستجوی شواهدی از جهش در سلول‌های سنین مختلف بود که می‌تواند به بیماری قلبی اشاره کند. این اولین باری است که جهش‌های جسمی در قلب انسان در سطح تک سلولی مورد بررسی قرار می‌گیرد. محققان می‌گویند که سلول‌های مسن‌تر تمایل دارند تغییرات «حرفی» بیشتری داشته باشند، به نام انواع تک نوکلئوتیدی، که کد ژنتیکی سلول را تغییر می‌دهد. پس از بررسی دقیق‌تر، تیم جهش‌ها را در اثر آسیب اکسیداتیو ردیابی کردند.

از آنجایی که قلب همیشه در حال پمپاژ است، انرژی زیادی مصرف می کند. این تولید انرژی، محصولات جانبی شیمیایی به نام گونه‌های اکسیژن فعال یا ROS را ایجاد می‌کند. وقتی سطح ROS خیلی بالا می رود، می تواند به DNA آسیب برساند. جهش‌ها همچنین مسیرهایی را که سلول‌ها برای ترمیم آسیب DNA استفاده می‌کنند آسیب می‌رسانند. از آنجا که فرآیندهای ترمیم سلولی با افزایش سن افراد کمتر موثر هستند، آسیب اکسیداتیو ممکن است این جدول زمانی را تسریع کرده باشد.

سلول های قلب بیشتر مستعد جهش هستند، آنها از معدود انواعی هستند که به تقسیم خود ادامه نمی دهند. در مقایسه با تقسیم‌بندی انواع سلول، کاردیومیوسیت‌ها جهش‌ها را با نرخ سریع‌تر 100 جهش جدید در سال در هر سلول جمع‌آوری کردند. سلول‌های قلب نیز نسبت به سایر سلول‌های غیرقابل تقسیم مانند نورون‌ها، جهش‌های بیشتری را جمع‌آوری می‌کنند.

 جهش های ناشی از آسیب اکسیداتیو سایر بخش های سلولی از جمله ساختار سلولی و سایر عملکردهای اصلی سلول را تغییر داد. دکتر چن می‌گوید: «با افزایش سن و دریافت جهش‌های بیشتر، اثرات مضری به آن اضافه می‌شود که ممکن است قلب را از نقطه عطف به سمت بیماری سوق دهد». ممکن است به جایی برسد که DNA آنقدر آسیب ببیند که قلب دیگر نتواند به خوبی بکوبد. آنها همچنین می‌خواهند ببینند که چگونه بیماری‌های دیگر، مانند سرطان یا سایر بیماری‌های قلبی، بر میزان جهش در سلول‌های ماهیچه قلب تأثیر می‌گذارند  دکتر چودوری می‌گوید: «ما همچنین می‌خواهیم انواع سلول‌های قلب را بررسی کنیم. ما فقط نوک کوه یخ را لمس کرده ایم».

 

منبع:study find
مترجم:پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا