استفاده از بویایی روبات‌ها برای تشخیص بیماری

به گزارش سیناپرس اردبیل، یک تیم بین المللی در حال کار بر روی تکنیک های جدیدی است که ترکیبات شیمیایی موجود در تنفس، عرق و اشک افراد را تجزیه و تحلیل می کند و بیان می کند که این مواد شیمیایی به عنوان "اثر انگشت" برای هزاران بیماری عمل می کنند. دانشمندان این مفهوم را "volatolomics" می نامند و خاطرنشان می کنند که تولید اینگونه ربات هنوز چندین قدم از کار در آزمایشگاه تا تبدیل شدن به یک محصول تجاری در دسترس برای پزشکان و مصرف کنندگان فاصله دارد.

وقتی کسی یک عطر، یک گل تازه، یک غذای خوشمزه را استشمام می کند، یا بوی زباله به مشام  وی می رسد، بینی او با ترکیبات آلی فرار مواجه می شود، بدن ما در پاسخ به تغییرات بیولوژیکی – مانند بیمار شدن – به طور اتفاقی ترکیبات آلی فرار یعنی همان VOC ها را آزاد می کند. نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می کنند که انتشار این ترکیبات برای هر فرآیند بیولوژیکی منحصر به فرد است. این فناوری جدید باعث تشخیص بهتر و سریعتر بیماری هامی شود. روبات هایی که برای تشخیص بیماری ها از طریق بویایی کمک می کنند «دماغ الکترونیکی» یا «دماغ فوتونیک» نامیده می شوند.

دانشمندان امیدوارند بررسی آنها ، به ویژه در مورد مواد جذب کننده ترکیبات آلی، ساختارهای حسگر پیشرفته و روش های پردازش کننده هوشمند، محقق شود.

منبع:study find
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا