مدیریت زنجیره علم، تحقیقات، فناوری و صنعت با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان

دکتر رضا اشرفی پارچین در گفت‌وگو با سیناپرس اردبیل اظهار کرد: ناشناخته ماندن و به رسمیت شناخته نشدن شرکت‌های دانش‌بنیان سبب شده است که بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، نیازهای خود را خارج از کشور تأمین کرده و به محصولات دانش‌بنیان اعتمادی نکنند.
وی تصریح کرد: در سال‌های ابتدایی شرکت‌های دانش‌بنیان باتوجه‌به نوع فعالیتشان (تازه بودن فعالیت و عدم آشنایی ادارات با نوع فعالیت آنها) در پیچیدگی‌های اداری و سازمانی جهت صدور مجوز مواجه بودند و بروکراسی‌های اداری و سازمانی مختلفی را تجربه کردند.
اشرفی پارچین با بیان اینکه عمده فعالیت دانش‌بنیان به‌ویژه آن بخشی که می‌تواند عامل اشتغال‌زایی باشد، در بخش خصوصی انجام می‌شود، اضافه کرد: باید روابط کارفرمایی با شرایط شرکت‌های دانش‌بنیان تطبیق داده شود.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اکسیر فرآوران سبلان اضافه کرد: امروز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قوانین و مقرراتی که دارند بیشتر مطابق با سیستم‌های سنتی صنعت و روابط کارفرما و کارگر است و نه روابط کارفرما با یک فرد تحصیل‌کرده که در یک مجموعه دانش‌بنیان مشغول به فعالیت است و هنوز قوانین واقعی حمایتی وجود ندارد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چگونه می‌توان چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را مرتفع کرد، گفت:  تسهیلگری در صدور مجوزها با وضع قوانین منعطف، چابک و کارآمد یکی از راه‌های رفع این چالش‌ها است.
اشرفی پارچین تصریح کرد: اجباری کردن شرکت‌های بزرگ دولتی و تشویق شرکت‌های خصوصی برای استفاده از محصولات دانش‌بنیان و وضع قوانین حمایتی کسب‌وکار (نظامات اجرایی شرکت، از جمله بیمه، انعقاد قراردادها، مسائل حقوقی، مالیات) از شرکت‌های دانش بینان از دیگر راه‌های رفع چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های دانش‌بنیان است.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اکسیر فرآوران سبلان ادامه داد:  در حال حاضر سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ناخالص کشور کمتر از ۵ درصد است که این امر منجر به خام‌فروشی شده و عملکرد پایین در تولید را در پی دارد بنابراین مدیریت زنجیره علم، تحقیقات، فناوری و صنعت در استان‌ها می‌تواند با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاق بیفتد.
وی با بیان اینکه قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری و اختراعات در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، افزود: این قانون، ارزیابی و شناسایی این شرکت‌ها، فرصت مناسبی جهت ارائه حمایت‌های متنوع از شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرده است که مجموعاً بیش از ۱۱۰ حمایت را شامل می‌شود.
یادآور می‌شود شرکت اکسیر فرآوران سبلان مستقر در پارک علم و فناوری استان اردبیل، اولین مجموعه دانش‌بنیان در صنعت زنبورعسل کشور است که به‌صورت تعاونی از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده و اصلاح نژاد و پرورش ملکه زنبورعسل، تولید عسل، ژله رویال، بره‌موم، گرده گل، تولید مکمل‌های تقویتی زنبورعسل، تولید کندو و تجهیزات استاندارد زنبورعسل، تولید دارو و مکمل‌های انسانی از فرآورده‌های مختلف زنبورعسل، تولید داروهای طبیعی برای مبارزه با بیماری‌های مختلف زنبورعسل، فرآوری و تولید عصاره‌های مختلف از فرآورده‌های مختلف زنبورعسل برای تأمین مواد اولیه کارخانه‌های داروسازی از جمله فعالیت‌های این شرکت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا