مردان یا زنان، کدام یک خلاق تر هستند؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، در شرایطی که عموم افراد تصور می کنند مردان خلاق ‌تر از هستند، یافته های جدید محققان نشان می دهد احتمالاً این موضوع از نقطه ‌نظر تجربی درست نیست. نکته جالب این است که یافته های پژوهشگران گویای این حقیقت است که در کشورهایی که برابری جنسیتی بیشتری دارند، باور به خلاق بودن مردان کمتر دیده می‌شود.
اسنیهال هورا (Snehal Hora)، پژوهشگر دانشکده مدیریت بوفالو و سرپرست این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: ما دریافتیم که مردان تاحدی دارای عملکردی خلاقانه‌ تر از زنان هستند. با این حال، ما نتایج خوش بینانه ای در مورد کاهش کلیشه جنسیتی در سال های اخیر پیدا کردیم. در واقع بیشترین تفاوت ناشی از وجود خلاقیت در زنان و مردان به دلیل فشار های جامعه و باورهای مرتبط با ضعف زنان در این حوزه است.
برای درک بهتر این پدیده، محققان داده‌های ۲۵۹ مطالعه مستقل در مورد جنسیت و خلاقیت را که در چند دهه گذشته انجام شده است، جمع ‌آوری کردند.
نتایج نشان داد که این باور مشکل‌ ساز مبنی بر برتری مردان در حوزه‌ های خلاقیت در طول زمان کاهش یافته است. هورا در این رابطه می گوید: ما انتظار داشتیم که شکاف جنسیتی در صنایع با حضور زنان بیشتر کاهش یابد. با این حال، با کمال تعجب، یافته‌ های ما نشان داد که صرف‌ نظر از صنعت، شکاف جنسیتی در عملکرد خلاقانه به‌ طور مشکل ‌زا فراگیر بود. این شواهد نشان می دهد که سازمان‌ ها باید بیشتر مراقب کلیشه‌ های خلاقیت جنسیتی بوده و باید اقداماتی برای کاهش آن‌ ها انجام دهند.
به گزارش سیناپرس، پژوهشگران با اشاره به یک یافته کلیدی این تحقیق، خاطرنشان می ‌کنند زمانی که کارمندان خلاقیت خود را ارزیابی می ‌کردند، کلیشه جنسیتی در مقایسه با زمانی که خلاقیت آنها توسط دیگران رتبه ‌بندی می ‌شد، بیشتر بود.
اسنیهال هورا در توضیح یافته فوق می‌ گوید: به عبارت ساده، به نظر می‌ رسید که زنان آگاهانه یا ناآگاهانه در مورد خلاقیت خود، دیدگاه انتقادی بیشتری داشتند. اگرچه رتبه ‌بندی ‌های مغرضانه دیگران از عملکرد خلاقانه زنان وجود داشت، اما سوگیری ‌هایی که زنان علیه خود داشتند قوی ‌تر به نظر می ‌رسید.
در سال‌های اخیر، مطالعات جنسیتی به طور فزاینده ‌ای بر پیش ‌داوری ‌های دیگران متمرکز شده و تأکید کمتری بر تعصبات ناخودآگاهی که زنان علیه خود ایجاد می‌کنند، داشته است. به همین دلیل، نویسندگان پیشنهاد می ‌کنند که سازمان‌ها باید اقداماتی را انجام دهند تا نوع مناسبی از محیط کاری فراهم شود که در آن زنان نه تنها احساس راحتی کنند که خلاق بوده و  تشویق شوند تا خلاقیت خود را به طور دقیق مشاهده کنند. در حقیقت محیطی که برابری جنسیتی، مهربانی، برابری و توجه به دیگران را تقویت می‌ کند، احتمالاً در تقویت خلاقیت زنان و مردان مفید است.
به گزارش سیناپرس، محققان همچنین خاطرنشان می کنند که شکاف جنسیتی به عوامل زمینه و فرهنگی بستگی دارد. فرهنگ نقش مهمی در تعیین نابرابری جنسیتی داشته و فرهنگ ‌هایی که مردانه‌ تر بودند (مثلاً ایالات متحده آمریکا) برای خلاقیت زنان مضر هستند، در حالی که  کشورهای دارای فرهنگ‌ های مبتنی بر برابری جنسیتی یا متمرکز بر روابط بودند (مثلاً کشورهای شمال اروپا) موجب افزایش خلاقیت زنان می شوند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله روانشناسی کاربردی (Applied Psychology)  منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا