افزایش حساسیت فصلی به دلیل تغییرات آب و هوایی

به گزارش سیناپرس اردبیل، گرم شدن کره زمین باعث ایجاد چندین هفته خارش، عطسه و آبریزش بینی می شود. زیست شناسان معتقدند این امر دلیل محکم دیگری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است. دکتر ویلیام اندرگ (William Anderegg) استاد دانشگاه یوتا و پژوهشگر ارشد این مطالعات در بیانیه ‌ای گفت: ارتباط قوی بین گرمایش کره زمین و تشدید حساسیت های فصلی، نشان دهنده بارز تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر سلامت مردم است. 
بر این اساس مشخص شد دمای گرمتر باعث می شود که زمان بندی داخلی گیاهان برای گرده افشانی که به فنولوژی معروف است، تغییر کند. دوره گرده افشانی در گذشته کمی بیش از یک ماه، از اواسط ژوئن تا اواسط ژوئیه (خرداد تا تیر ماه) بود. این مطالعات نشان می ‌دهد که فصل گرده‌ افشانی امسال حدود ۲۰ روز زودتر از سال ۱۹۹۰ شروع می ‌شود و از مارس تا سپتامبر ادامه خواهد داشت.
به گفته پژوهشگران این مطالعات، آلرژی به گرده های معلق در هوا می تواند چیزی بیش از یک مزاحمت فصلی باشد. این آلرژی ها با بیماری های تنفسی ناشی از عفونت های ویروسی، شرایط اورژانسی و حتی عملکرد کودکان مرتبط هستند. وجود بیشتر گرده ها در طول سال، ابتلا به این حساسیت ها را بیشتر و اثرات آن را وخیم تر می کند. 
تب یونجه یکی از شایع ترین نوع آلرژی ها در ایالات متحده است که در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۹ میلیون بزرگسال و کمی بیش از ۵میلیون کودک را مبتلا کرد. این بیماری تهدید کننده زندگی نیست، اما می تواند ناتوان کننده باشد و حتی انجام کارهای ساده را نیز دشوار می کند.
به گفته محققان، گرم شدن کره زمین بر اثر سوزاندن سوخت های فسیلی، از بین بردن جنگل ها و صنعتی شدن پرورش دام است. آزمایش‌ های گلخانه‌ ای نشان می ‌دهد که افزایش دما و دی‌اکسید کربن اتمسفر، نشانه‌ های آشکار تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت های انسان بوده و می ‌تواند باعث تولید گرده بیشتر شود. 

این تجزیه و تحلیل ها بر اساس اندازه ‌گیری‌ های اداره ملی آلرژی از گرده و کپک موجود در هوا در سراسر ایالات متحده و کانادا بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ است. مطالعات نشان می دهد که مقدار گرده در سراسر این کشورها در این دوره حدود ۲۱ درصد افزایش یافته است. این مطالعات برای اولین بار در مقیاس یک قاره اتفاق افتاده و این امر را تایید می کند.
به گزارش سیناپرس، محاسبات آماری نشان می‌ دهد که گرم شدن کره زمین حدود نیمی از طولانی شدن فصل را به خود اختصاص داده است. به گفته محققان، افزایش دما همچنین مسئول تقریباً ۸ درصد رشد گرده افشانی شده است و سهم تغییرات آب و هوایی در حال افزایش است. 
دکتر اندرگ در انتها می افزاید: تغییر آب و هوا اتفاقی دور از تصور و در آینده نیست. در هر نفسی که می کشیم وجود دارد و مشکلات انسان را افزایش می دهد. 
شرح کامل این مطالعات و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده و در دسترس علاقه مندان است.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: studyfinds
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا