رتبه ۵۳ ایران در شاخص های نوآوری جهان

دکتر علی خیرالدین در دومین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک های فناوری و سازمان های نوآوری ایران که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، با تاکید بر ضرورت تجاری سازی پژوهش و فناوری، اظهار کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دنبال برون سپاری است تا بتوانیم با نوآوری باز تقویم رویدادهای فناوری و نوآوری کشور را در حوزه پارک های علم و فناوری تکمیل کنیم.

وی با اشاره به برگزاری رویداد تانا در پارک های علم و فناوری استان ها، افزود: ارتقای زیست بوم نوآوری استان ها از طریق برگزاری جشنواره سالانه شیخ بهایی در پارک علم و فناوری اصفهان و قطعی کردن نمایشگاه اینوتکس در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در دستور کار است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از برگزاری اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه فناوری و نوآوری تحت عنوان «جهش» در پارک علم و فناوری قم خبر داد و عنوان کرد: کنفرانس ملی انجمن علمی پارک های فناوری و سازمان های نوآوری ایران نیز به پاتوقی برای دغدغه مندان حوزه فناوری و نوآوری تبدیل خواهد شد.

خیرالدین برگزاری کنفرانس سالانه مذکور را زمینه ای برای هم افزایی و همدلی بین واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان دانست و متذکر شد: در هفته پژوهش و فناوری امسال نیز به دنبال معرفی فناوران برتر و دانشجویان فناور و پارک های علم و فناوری برتر هستیم.

وی با تاکید بر لزوم تقویت سهم فناوری در اقتصاد دانش بنیان، اضافه کرد: به دنبال اجرای طرح «۵۰ پارک؛ ۵۰ برنامه» طی امسال هستیم و امیدواریم بتوانیم زتجیره تبدیل فناوری به نوآوری را تکمیل کنیم.

معاون وزیر عتف، با اشاره به رتبه ۵۳ ایران در شاخص نوآوری سال ۲۰۲۲، عنوان کرد: براساس این شاخص ایران در آسیای مرکزی و جنوبی بعد از هند در جایگاه دوم قرار دارد و متاسفانه در تبدیل علم و ایده به فناوری و تبدیل فناوری به نوآوری ضعف داریم.

وی پارک های علم و فناوری و سازمان های نوآوری را فرماندهان اقتصاد دانش بنیان دانست و تصریح کرد: نیازمند بهبود شاخص ها در نهادسازی، فضای سیاسی، ثبات اقتصادی، فضای قانون گذاری و فضای کسب و کار هستیم.

خیرالدین، با بیان اینکه حدود یک درصد از سیاست های حوزه علم، فناوری و نوآوری در اسناد بالادستی معطوف به طرف تقاضا و بازار بوده است، گفت: توجه همزمان به سطوح آمادگی فناوری و بازار ضرورت دارد تا برون داد ما در اشتغال و تجارت و بازار باشد.

معاون وزیر عتف، حدود ۸۰ درصد فناوری های نوین را در بازار ناکام دانست و خاطرنشان کرد: برای موفقیت در استارت آپ ها باید شناخت کافی از زیست بوم نوآوری داشته باشیم.

وی خواستار استفاده حداکثری از ظرفیت کارگزاری های تخصصی در ارائه خدمات تجاری سازی شد و عنوان کرد: پارک های علم و فناوری باید براساس نیاز جامعه کار کنند و آماده حل مسائل بزرگ شوند.

خیرالدین زیست بوم علم، فناوری و نوآوری کشور را پیشران اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: در حال حاضر ۵۱ پارک علم و فناوری و ۲۲ پردیش فناوری و نوآوری و ۲۶۰ مرکز رشد و واحد فناور و ۱۱ هزار و ۴۱۴ واحد فناوری و ۲۰۳۵ شرکت دانش بنیان مستقر در پارک ها و مراکز رشد و پنج پارک دستگاهی و دو پارک خصوصی و ۱۲ پارک دانشگاهی داریم.

وی یکی از راهبردهای اصلی وزارت علوم را توسعه، تکمیل و تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور دانست و اظهار کرد: در این راستا طرح ملی ترویج کارآفرینی در دانشگاه ها، طرح ملی تور فناوری ویژه دانش آموزان و دانشجویان و…، طرح دستیار فناوری و طرح گرنت فناوری را برگزار می کنیم.

معاون وزیر عتف، از تدوین و تصویب آیین نامه حمایت از شعار «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» در حوزه وزارت علوم خبر داد و بیان کرد: ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی استان ها برای طرح ها و پروژه های دانش بنیان و فناور هزینه می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا