مشکلات افراد با اختلال هویت جنسی را جدی بگیرید

به گزارش سیناپرس، سلامت موضوعی است که از بدو پیدایش بشر مطرح بوده ، اما به طور معمول هرگاه سخن از آن به میان می‌آید بیشتر بعد جسمانی مورد توجه است. این در حالی است که سازمان سلامت جهانی، سلامتی را به عنوان حالتی از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه فقط فقدان بیماری تعریف می کند.

امروزه سلامت اجتماعی به عنوان یکی از ابعاد مهم سلامت مطرح است، به گونه‌ای که دیگر، سلامتی فقط عاری بودن از بیماری های جسمی و روانی نیست، بلکه چگونگی عملکرد انسان در روابط اجتماعی و چگونگی تعامل با اجتماع نیز به عنوان معیارهای ارزیابی سلامت فرد در سطح کلان جامعه به شمار می روند.

بنابر اعتقاد متخصصان، یکی از ابعاد مهم وجود انسان که در ایفای نقش اجتماعی آن دارای اهمیتی قابل توجه است، هویت جنسی و حس انسان نسبت به آن است.به گزارش سیناپرس، نارضایتی جنسیتی، اصطلاحی است که احساس ناراحتی ناشی از فقدان تطابق بین جنسیت بیولوژیکی و هویت جنسی را توصیف می کند.

این احساس ناراحتی و نارضایتی ممکن است آن قدر شدید باشد که منجر به افسردگی و اضطراب و اختلال عملکرد کلی فرد شود. در واقع، هنگامی که فرد از جنسیت خود ناراضی و آشفته است و تمایل شدید به تغییر جنسیت خود دارد، این مساله، کیفیت زندگی و سلامت فرد را در ابعاد مختلف روانی، جسمانی و اجتماعی تحت تاثیر قرار می دهد.

در پژوهشی که محققان کشورمان از کانون وکلای خراسان شمالی، سازمان پزشکی قانونی کشور و دادگستری خراسان رضوی در این زمینه انجام داده اند، سلامت اجتماعی متقاضیان تغییر جنسیت مبتلا به اختلال هویت جنسیتی قبل از عمل تغییر جنسیت مورد بررسی قرار گرفته و با افراد تغییر جنسیت یافته و افراد موسوم به عادی، مقایسه شده است.

این مطالعه با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده تکمیل شده توسط متقاضیان تغییر جنسیت مراجعه کننده به پزشکی قانونی شهر مشهد که اختلال هویت جنسیتی در آن ها تایید شده بود انجام شده است.

به گزارش سیناپرس، نتایج این پژوهش که در مجله پزشکی قانونی ایران متعلق به سازمان پزشکی قانونی ایران منتشر شده اند، نشان می دهد :افراد مبتلا به ملال جنسیتی، تا قبل از عمل، نسبت به افراد عادی به زندگی اجتماعی و جهان اطراف خود علاقه‌ کمتری دارند که ناشی از ناامیدی و یاس از پذیرش هویت اجتماعی مورد خواست آن ها است. بنابراین شناسایی و درمان پیش از ورود به عرصه زندگی اجتماعی درمورد این افراد ضروری است.

به گفته محمد فتوت، پژوهشگر و عضو کانون وکلای خراسان شمالی و سه همکار دیگرش در این مطالعه، افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی معمولاً از دیگر مشکلات روانی اعم از اضطراب و افسردگی نیز رنج می‌برند و دچار ناسازگاری های خانوادگی هستند.

آن ها اضافه می کنند:  با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاد می‌شود در رسیدگی به انجام امور مربوط به درمان های مناسب قبل از ورود فرد به عرصه زندگی اجتماعی تمهیداتی به منظور شناسایی توسط نهاد هایی مثل آموزش و پرورش که سر و کار بیشتری با افراد در دوران کودکی و نوجوانی دارند، صورت پذیرد و برای انجام اقدامات درمانی چه به لحاظ مشاوره با خود فرد و خانواده و اطرافیانش و چه به لحاظ فراهم کردن مقدمات لازم برای انجام عمل جراحی اقدام شود تا فرد از بدو ورود به جامعه با روحیه و نشاط بیشتری پا به عرصه زندگی اجتماعی بگذارد.

به گزارش سیناپرس، بنابر نتایج اخذشده از این پژوهش، افزایش آگاهی چنین افرادی می تواند بر سلامت اجتماعی آن ها و افزایش قابل توجه آن موثر باشد.

فتوت و همکارانش در انتها اشاره کرده اند: با توجه به این که این مشکل می تواند افراد را از ادامه تحصیل در دوران نوجوانی و جوانی باز دارد، نیاز است شرایط مناسب و حمایت های لازم از سوی نهادهای مربوطه حتی به صورت ایجاد امکان ادامه تحصیل در مراکز آموزشی بهزیستی صورت پذیرد.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا