رفع مشکل خام فروشی گیاهان دارویی با توسعه پالایشگاه های دارویی و متابولیت ها

به گزارش سیناپرس، دکتر مهدی سیف سهندی، دبیر اجرایی ششمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی در نشست خبری ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآوده‌های طبیعی و طب سنتی گفت: در این نمایشگاه 240 شرکت دانش بنیان، خلاق و فناور حضور دارند و توانمندی های خودشان را در هفت بخش " داروهای گیاهی و فرآورده های طب سنتی"،" اسانس و عصاره گیاهی"، "کشاورزی"،"غذایی"،"دمنوش و  نوشیدنی های گیاهی"،"ماشین آلات و تجهیزات"و " آرایشی و بهداشتی" به نمایش می گذارند. علاوه بر این یک سری خدمات نیز در اختیار شرکت ها قرار می دهیم تا زنجیره ارزش و طب سنتی توسعه پیدا کند.

دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری افزود: همچنین در این جشنواره فرصت های جدیدی برای 21 استان فراهم کرده ایم تا توانمندی های خودشان در بخش پژوهش، پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری، شرایط اکولوژیکی و پوشش گیاهی و صنایع گیاهان دارویی و طب سنتی نشان دهند.

وی اظهارداشت: در این جشنواره تجار و بازرگانانی از کشورهای اروپایی مانند روسیه و صربستان و کشورهای همسایه مانند عراق،پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و سایر کشورها مانند ونزوئلا، عمان، هند و  گامبیا شرکت دارند.

به گفته وی، در این نمایشگاه 5 صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر و پژوهش و فناوری و ده شتاب دهنده تخصصی نیز حضور دارند.

وی گفت: ما در ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری قصد داریم با توسعه پالایشگاه های دارویی و متابولیت ها مشکل خام فروشی گیاهان دارویی را برطرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 800 شرکت در ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی داریم که 25 درصد آنها دانش بنیان هستند.

سیف سهندی گفت: حدود 200 میلیون دلار در حوزه گیاهان  داروهای دامپزشکی و حدود 700 میلیون دلار نیز در سال 1400 صادرات گیاهان دارویی صادرات داشته ایم.

وی با اشاره به تعداد گونه های دارویی کشور گفت: هم اکنون هشت هزار گونه گیاهی در کشور شناسایی شده اند از این هشت هزار گیاه حدود 2500نوع آن خاصیت دارویی دارند و 1800 گیاه نیز بومی ایران هستند. این گیاهان بومی به صورت زراعت و کشاورزی هستند و تعدادی نیز از مراتع برداشت می شوند.

دانش‌آموزان هم می‌آیند

وی ادامه داد: یکی دیگر از بخش‌های در نظر گرفته شده در این نمایشگاه، برگزاری بخش دانش‌آموزی است که در مقطع متوسطه اول و دوم برگزار می‌شود. در این نمایشگاه طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه دانش‌آموزان را دریافت می‌کنیم و پس از داوری به طرح‌های برتر جوایزی ارائه خواهد شد.

کودکان با صنعت گیاهان دارویی آشنا می‌شوند

سیف سهندی همچنین گفت: دانش آموزان دبستانی نیز دیگر مخاطبان ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی هستند که با طراحی بازی های کودکانه به همراه خانواده‌های خود به این صنعت علاقه‌مند خواهند شد و به بازیگران آینده زیست‌بوم فناوری و نوآوری این حوزه بدل خواهند شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 800 شرکت دانش‌بنیان، خلاق و فناور در حوزه گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند، گفت: 25 درصد این شرکت ها دانش‌بنیان هستند و در حوزه‌های مختلف و در زمینه تولید محصولات و فرآورده‌های گیاهان دارویی فعال هستند.

گفتنی است، ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآوده‌های طبیعی و طب سنتی با هدف عزم ملی و هم افزایی سازنده در راستای عملیاتی کردن نقشه راه اجرایی سازی سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی و ارتقا و ترویج فرهنگ اقتصاد دانش بنیان به منزله پیشرانی برای تحرک بخشی به اقتصاد مقاومتی بر مبنای زیست‌بوم کارآفرینی
۱۰ تا ۱۳ آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ برگزار می شود.

گزارش:فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا