وابستگی به سوخت های فسیلی،کره زمین را به قهقرا می برد

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش سال 2022 نشریه بین المللی Lancet، در حالی که کشورها و سیستم‌های بهداشتی دنیا همچنان با پیامدهای بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید-19، درگیری در اوکراین، بحران جهانی انرژی و هزینه های زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند، تغییرات آب و هوایی با قدرت به پیش می تازند.

بنابراین گزارش که نتیجه کار دقیق 99 کارشناس از 51 موسسه از جمله سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان جهانی هواشناسی (WMO) است و توسط دانشگاه کالج لندن رهبری می شود، ما در یک مقطع حساس هستیم. 

گزارش ها بار دیگر نشان داده است که جان سالم به در بردن از اتفاقات وحشتناکی که تغییرات آب و هوایی برای کره زمین و ساکنانش رقم می زنند، بسیار شدیدتر از تصورات بوده و نیازمند اجماع هرچه سریع تر دولت ها و تک تک افراد ساکن روی این کره زنده است.

در گزارش فوق اشاره شده است: ما می بینیم که چگونه تغییرات آب و هوایی تأثیرات شدید سلامتی را در سراسر جهان ایجاد می کنند، اما در عین حال، وابستگی مداوم جهانی به سوخت های فسیلی، این مضرات سلامتی را با بحران های متعدد جهانی ترکیب می کند و خانواده ها را در معرض نوسان بازار سوخت های فسیلی، فقر انرژی و سطوح خطرناک آلودگی هوا قرار می دهد. 

در این گزارش تاکید شده است؛ علی‌رغم چالش‌های موجود مورد اشاره، شواهد روشنی وجود دارد که نشان می‌دهند اقدامات فوری همچنان می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را با تغییر سریع به سمت انرژی پاک و بهره‌وری انرژی نجات دهند. 

به گفته محققان، با وجود جهانی که در آشفتگی به سر می برد، دولت‌ها و شرکت‌ها این فرصت را دارند که سلامت را در مرکز یک واکنش همسو به این بحران‌های همزمان قرار دهند و آینده ای سالم و ایمن را برای همه رقم بزنند. 

وابستگی بیش از حد و مداوم به سوخت های فسیلی به سرعت، تغییرات آب و هوایی را بدتر می کند و منجر به اثرات خطرناک سلامتی می شود که مردم، آن را در سراسر جهان احساس می کنند. 

داده ها نشان می دهد: هیچ کشوری در این خصوص امن نیست. تغییرات اقلیمی احتمال و شدت رویدادهای شدید آب و هوایی مانند موج گرما، بارش شدید، آتش‌سوزی، طوفان و خشکسالی را افزایش می‌دهند؛ امری که هر ساله جان صدها هزار نفر را در سراسر جهان خواهد گرفت

در گزارش فوق آمده است: سیستم‌های مراقبت بهداشتی، اولین خط دفاعی برای درمان تأثیرات سلامت جسمی و روانی ناشی از رویدادهای شدید آب و هوایی و سایر تأثیرات آب و هوای در حال تغییر هستند. 

داده‌های گزارش امسال حاکی از آن است که تغییرات آب و هوایی در آینده نزدیک، بر تمامی ستون‌های امنیت غذایی تأثیر خواهد گذاشت. بر این اساس، افزایش دما و رویدادهای شدید آب و هوایی عملکرد محصولات را به طور مستقیم تهدید می کند و فصل رشد محصولات مختلف را 9.3 روز برای ذرت، 1.7 روز برای برنج و 6 روز برای گندم زمستانه و بهاره کوتاه می کند. 

تغییرات آب و هوایی در حال حاضر نیز تأثیر منفی بر امنیت غذایی داشته است و پیامدهای نگران کننده ای برای سوء تغذیه دارد. به گزارش سیناپرس، افزایش بیشتر دما، فراوانی و شدت رویدادهای شدید آب و هوایی و افزایش غلظت دی اکسید کربن، فشار بیشتری را بر در دسترس بودن مواد مغذی، به ویژه برای آسیب پذیرترین افراد، وارد می کند. 

ارائه دهندگان این گزارش می گویند: این موضوع به‌ویژه با توجه به این که امسال بار دیگر مشخص شد که زنجیره‌های تامین غذای جهانی در برابر شوک‌ها دارای آسیب‌پذیری بالایی هستند، بسیار نگران‌کننده است و خود را در افزایش سریع قیمت مواد غذایی و افزایش متناسب در ناامنی غذایی آشکار می نماید.

به گزارش سیناپرس، همچنین، قرار گرفتن در معرض گرمای شدید مستقیماً بر سلامت انسان ها تأثیر می گذارد. برای مثال شرایط زمینه ای مانند بیماری های قلبی عروقی و تنفسی را تشدید می کند و باعث گرمازدگی، پیامدهای نامطلوب بارداری، بدتر شدن الگوهای خواب، سلامت روانی ضعیف و افزایش مرگ و میر ناشی از آسیب می شود. همچنین با محدود کردن ظرفیت افراد برای کار و ورزش به طور غیرمستقیم نیز بر سلامت مردم تأثیر می گذارد.

گزارش فوق بار دیگر نشان داده است که جان سالم به در بردن از اتفاقات وحشتناکی که تغییرات آب و هوایی برای کره زمین و ساکنانش رقم می زنند، بسیار شدیدتر از تصورات بوده و نیازمند اجماع هرچه سریع تر دولت ها و تک تک افراد ساکن روی این کره زنده است.

مترجم: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا