تیرخلاصی به صنعت گردشگری با ادامه فیلترینگ

قطعی اینترنت و فیلترینگ گسترده شبکه ‌های اجتماعی زیان هنگفتی به اقتصاد خانواده ها و کشور وارد کرده است. طبق گزارش ها با قطعی گسترده اینترنت هر ساعت 1/5 میلیون دلار به اقتصاد ایران آسیب وارد می شود. در این میان کسب و کارهای اینترنتی حوزه گردشگری نیز مانند دیگر حوزه ها متحمل آسیب های جدی شده اند.

دکتر فرید جواهر زاده، رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران در این خصوص به سیناپرس گفت: بخش عمده ای از اطلاع رسانی توریسم روی شبکه های مجازی و به ویژه روی پلتفرم هایی صورت می گیرد که اکنون به دلیل محدودیت های اینترنتی از دسترس خارج شده اند. در حال حاضر به واسطه قطعی گسترده اینترنت بخش عمده ای از کسب و کارهای اینترنتی و گردشگری دچار مشکل شده اند.

عضو شورای علمی گروه مدیریت و برنامه ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی افزود: ما باید این واقعیت را بپذیریم که طی سال‌ های اخیر گردشگری به سمت مجازی شدن پیش رفته است. امروزه بازاریابی( دیجیتال مارکتینگ)، محتوای تبلیغاتی و اطلاع رسانی ها در پلتفرم های مجازی شکل گرفته اند، بنابراین بدون هیچ گونه داوری می توان گفت فیلترینگ گسترده شبکه های مجازی ضربه هولناکی به تاسیسات و کسب و کارهای حوزه گردشگری وارد کرده است.

استاد رشته جهانگردی و هتلداری کشور اظهارداشت: متاسفانه ما هم اکنون دسترسی مان به سایت های خرید و فروش بلیط نیز دچار مشکل شده است. برخی از سفارتخانه ها رسما اعلام کرده اند، به دلیل محدودیت های اینترنتی برای صدور ویزا با مشکل مواجه شده اند بنابراین چنین چالش هایی شرایطی را فراهم کرده است که ما در داخل کشور ضررهای اقتصادی زیادی را متحمل شویم.

جواهرزاده به سیناپرس گفت: حتی اگر ریشه ای تر به این مساله نگاه کنیم، متاسفانه طی 4 سال اخیر وضع صنعت گردشگری ایران از اوضاع مطلوبی برخوردار نبود. ناآرامی های آبان 98 و هواپیمایی اوکراین، سونامی در حوزه گردشگری ایران آغاز کرد. پس از آن ویروس کرونا وضعیت نامناسب این حوزه را تشدید کرد. پس از گذشت سه سال با هماهنگی های بسیار خوبی که میان تشکل های گردشگری طی چند ماه ابتدایی سال داشتیم، شرایط رو بهبود رفت و بارقه ای از امید برای دست اندرکاران گردشگری به وجود آورد اما متاسفانه ایجاد این ناآرامی ها و قطعی اینترنت باعث شد تا ما مجددا به شرایط بحرانی گذشته برگردیم.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران خاطرنشان کرد: بخش گردشگری ما بسیار آسیب دیده است. اگر به داد این بخش نرسیم طی ماه های آینده به مرحله نابودی می رسد. ممکن است بخش عمده ای از موسسات گردشگری به مرز ورشکستگی و نابودی برسند بنابراین باید اقدامی عاجل در این زمینه کرد و شرایطی را مهیا سازیم تا این روندی که منجر به آسیب های فراوان به صنعت گردشگری کشور می شود را از بین ببریم.

عضو شورای علمی گروه مدیریت و برنامه ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی بیان کرد: تحقق این امر مستلزم اجرای یک برنامه ریزی مدون به شکل کلان در سطح دولت است. نگاه دولت به مقوله گردشگری نباید کم اهمیت باشد. دولت باید به قطعی اینترنت، اعمال محدودیت و استفاده از پلتفرم های بین المللی به شکل مقطعی نگاه کند، زیرا اگر این روند ادامه پیدا کند، صنعت گردشگری به طور کامل تعطیل خواهد شد. 

گفتگو: فرزانه صدقی

طراح کاریکاتور:شهریارمیرنیا
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا