نظریه جدید در مورد آتشفشان های غیرعادی در ماه

به گزارش سیناپرس، نمونه ‌های گرفته شده ماه پس از ماموریت Chang'e-5 چین در دسامبر ۲۰۲۰ که به زمین تحویل داده شد، اولین نمونه ‌هایی از ماه هستند که پس از مأموریت لونا که توسط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۶ انجام شد، جمع آوری شده‌ اند.

این نمونه ها که از Oceanus Procellarum جمع آوری شده نشان دهنده یک تاریخ مرموز است که دانشمندان را شگفت ‌زده کرده زیرا ثابت می کند آتشفشان‌ های ماه در این منطقه در ۲ میلیارد سال پیش فعال بوده اند.

این یافته بیش از یک میلیارد سال پس از فعالیت های آتشفشانی یافت شده در نمونه های آپولو و لونا است و طبق محاسبات دانشمندان، ماه باید بیش از حد سرد می شد تا فعالیت های آتشفشانی رخ دهد. 

دو نظریه پیشرو برای توضیح این اتفاق آتشفشانی متأخر نشان می ‌دهند که درون ماه یا حاوی برخی از عناصر تولید کننده گرما است یا محتوای آب بیش از آنچه در ابتدا انتظار می ‌رفته است. مطالعه جدیدی که توسط چین انجام شد، این ایده ‌ها را به ذهن محققان برگردانده و نشان می ‌دهد که در واقع شیمی محلی گوشته ماه یعنی لایه بین هسته و پوسته نازک می‌ تواند دلیل این اتفاق باشد.

محققان موسسه زمین شناسی و ژئوفیزیک آکادمی علوم چین (IGGCAS) با شبیه سازی چگونگی تبلور کسری گوشته ماه که فرآیندی است که در آن کریستال ها تشکیل می شوند، توانستند ذوب گوشته را با نمونه های آپولو مقایسه کنند. 

به گزارش سیناپرس، نمونه ‌های Chang'e-5 سطوح بالایی از اکسید کلسیم و دی ‌اکسید تیتانیوم را نشان دادند. این نوع شیمی منجر به تولید سنگ‌ هایی با نقطه ذوب پایین ‌تر در مقایسه با سنگ ‌های نمونه‌ های آپولو می ‌شود و نشان می ‌دهد که اگرچه ماگماهای Chang'e-5 در همان عمق زیر سطح ماه تولید شده ‌اند اما آنها حدود ۸۰ درجه سانتیگراد خنک تر بودند.

 دکتر سو بین (Su Bin) پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت: این یک نتیجه شگفت ‌انگیز است که نشان می ‌دهد ماگمای ماه در مرحله آخر اقیانوس در تشکیل آتشفشانی Chang'E-5 تجمع می ‌یابد.

محققان توضیح می دهند : این انباشته‌ های غنی از کلسیم و تیتانیوم با فرآیندی به نام واژگونی گوشته با نیروی گرانشی به گوشته اضافه شدند، فرآیندی که در آن مواد متراکم‌ تر به عمق گوشته فرو می ‌روند. این امر باعث شد علیرغم اینکه گوشته تا این زمان ۸۰ درجه سانتیگراد سرد شده بود، آتشفشانی در منطقه Oceanus Procellarum ماه رخ دهد.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: cosmosmagazine
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا