مقابله با تاثیرات مخرب سیگار به کمک باکتری های تجزیه کننده نیکوتین

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد یک باکتری روده که قادر به تجزیه نیکوتین است، در برابر پیشرفت بیماری کبد چرب مرتبط با سیگار در موش ها محافظت می کند. این یافته‌ ها راه احتمالی برای بررسی کاهش پیشرفت برخی از بیماری‌ های مرتبط با سیگار کشیدن را ارائه می دهد.

 بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سیگار کشیدن اصلی ترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان بوده و ترک سیگار موثرترین راه برای افزایش طول عمر است، اما به دلیل خواص قوی اعتیاد آور و علائم ترک نیکوتین، انجام این کار آسان نیست.

از سوی دیگر مصرف سیگار با بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط است که می تواند منجر به زخم کبد و سرطان شود. در این میان مکانیسم های زمینه ای بین سیگار کشیدن و این بیماری هنوز نامشخص بوده و اطلاعات زیادی در این رابطه در دست نیست.

به همین دلیل فرانک گونزالس و همکارانش نمونه ‌های مدفوع و سرم انسانی ۳۰ فرد سیگاری و ۳۰ فرد غیر سیگاری را آزمایش کرده و دریافتند که سطوح بالایی از نیکوتین در روده به دنبال قرار گرفتن در معرض نیکوتین تجمع می ‌یابد.

گفتنی است نتایج مشابهی در مدل‌ های موش در معرض نیکوتین مشاهده و مشخص شد که این تجمع با افزایش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی در موش‌ها مرتبط است. مقایسه بین موش ‌های بدون میکروب (عاری از همه میکروارگانیسم‌ ها) و موش‌های دارای میکروبیوتای روده از پیش تعیین ‌شده نشان داد که سطح نیکوتین در موش‌ های بدون میکروب بالاتر است و این مساله نشان می ‌دهد که باکتری ‌های خاص روده ممکن است قادر به تنظیم سطوح نیکوتین باشند. 

به گزارش سیناپرس، در ادامه این مطالعات، محققان میکروبیوتای موش‌ ها را در جستجوی سویه‌ هایی که حامل ژن ‌های آنزیمی تجزیه‌ کننده نیکوتین هستند غربالگری کرده و دریافتند که باکتری Bacteroides xylanisolvens غلظت نیکوتین روده را در موش ‌هایی که در معرض نیکوتین قرار داشتند کاهش داده و شدت بیماری کبد چرب غیرالکلی را این موش ها را کم می کند.

دانستن این موضوع بسیار مهم است که باکتری B. xylanisolvens به طور طبیعی در روده انسان نیز یافت می شود، اما به گفته نویسندگان، تحقیقات بیشتری برای درک ظرفیت میکروبیوتای روده برای تجزیه نیکوتین و جلوگیری از بیماری های مرتبط با سیگار در انسان مورد نیاز است.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: natureasia
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا