آموزش سلول های مغز در آزمایشگاه

به گزارش سیناپرس، محققان طی یک آزمایش شگفت انگیز توانستند به سلول های مغز در آزمایشگاه اموزش دهند. به گفته دانشمندان، این سیستم می تواند به دانشمندان کمک کند تا درباره اثرات داروها بر مغز بیشتر آموخته و درمان هایی را برای بیماری های تخریب کننده عصبی مانند صرع و زوال عقل ایجاد کنند.

به گفته محققان، این سیستم می تواند به دانشمندان کمک کند تا درباره اثرات داروها بر مغز بیشتر بیاموزند و درمان هایی را برای بیماری های تخریب کننده سیستم عصبی مانند صرع و زوال عقل ایجاد کنند.

طی این آزمایش سلول های مغزی در ظروف آزمایشگاهی هنگام انجام بازی Pong، سیگنال هایی را دریافت می کرد که اطلاعاتی در مورد مکان توپ به وی می داد.

هنگامی که توپ در سمت چپ قرار داشت، الکترودهای سمت چپ آرایه شلیک می‌کردند و زمانی که توپ در سمت راست قرار داشت، الکترودهای سمت راست شلیک می ‌کردند. در ضمن فاصله توپ از خط  با فرکانس سیگنال مشخص می شد.

گفتنی است طی این مدل از طریق کاوشگرهای الکتریکی بازخورد داده می ‌شد که هر چه بیشتر به توپ نزدیک‌ تر می‌شد قوی‌ تر شده و باعث می ‌شد سلول‌ ها طوری عمل کنند که انگار خودشان در حال استفاده از دست و پا هستند.

به گزارش سیناپرس، پروفسور کارل فریستون، عصب‌ شناس نظری در دانشگاه کالج لندن و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: جنبه زیبا و پیشگام این کار بر تجهیز نورون ‌ها به حس بازخورد  و به طور اساسی توانایی عمل و تاثیر روی  دنیای آنها است. این دستاورد بسیار قابل توجه است زیرا شما نمی توانید این نوع خود سازماندهی را آموزش دهید.

باید توجه داشت که آموزش سلول ها بسیار دشوار تر از آموزش یک موجود زنده مانند حیوان خانگی است زیرا  این مغزهای کوچک هیچ نوع احساس پاداش و مجازات ندارند.
محققان می گویند:در حالی که طی آزمایش های قبلی با موفقیت فعالیت نورون های نصب شده روی آرایه های الکترودی را تحت نظر داشتند، این سیستم DishBrain اولین نمونه ای است که آنها را به روشی معنی دار تحریک می کند.

این مدل اکنون به طور بالقوه می تواند دانشمندان را قادر سازد تا در هنگام تحقیق در مورد تأثیر بیماری های تخریب کننده عصبی و دارو بر روی مغز، آزمایش هایی را با استفاده از سلول های واقعی مغز به جای مدل های رایانه ای انجام دهند.

فریستون در این رابطه گفت: پتانسیل این کار واقعاً هیجان ‌انگیز است. در ابتدا ما قصد داریم تاثیر الکل را روی این سلول ها مطالعه کنیم.

به گزارش سیناپرس، دکتر برت کاگان، محقق ارشد، مدیر علمی استارت ‌آپ Cortical Labs واقع در ملبورن، استرالیا نیز در این باره گفت: ما نشان داده‌ایم که می ‌توانیم با نورون‌ های بیولوژیکی زنده به گونه ‌ای تعامل داشته باشیم که آنها را وادار به اصلاح فعالیت ‌هایشان کرده و به چیزی شبیه هوش دست پیدا کنیم شود..

مترجم: رضوان خندان
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا