چرا بیماران مبتلا به عفونت شدید کووید19 هذیان می گویند؟

به گزارش سیناپرس، محققان کینگز کالج لندن نشان داده ‌اند: هنگامی که سلول‌ های مغز مستقیماً در معرض خون گرفته شده از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ همراه با هذیان قرار می ‌گیرند، مرگ سلولی افزایش یافته و تولید سلول ‌های مغزی جدید کاهش می ‌یابد. هذیان، حالتی از سردرگمی است و این نشان می دهد، عفونت کووید-19 بر مغز این بیماران، تأثیر می گذارد.

این مطالعه، بینشی در مورد مکانیسم ‌های سلولی و مولکولی احتمالی دخیل در ایجاد هذیان در بیماران کووید-19 و همچنین اثرات کلی عفونت کووید بر مغز، ارائه می دهد.

یافته‌ های این مطالعه، نقش کلیدی پروتئین‌ های التهابی (سیتوکین ‌ها) تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن در طول عفونت را نشان می ‌دهد و می ‌تواند به توسعه درمان‌ های بالقوه برای کاهش علائم گیجی، سرگردانی و نقص حافظه در بیماران کووید-19 کمک کند.

محققان  میگویند: تحقیقات نشان می دهد که یک عنصر عصبی در عفونت شدید کووید-19 وجود دارد. پژوهش ما اولین موردی است که از نمونه ‌های خون (با استفاده از سرم) بیماران مبتلا به کووید-19 که دچار هذیان می ‌شوند، استفاده کرده است تا چگونگی تأثیر این عفونت، بر فرآیندی به نام «نوروژنز» (تولید سلول ‌های مغزی جدید)، که برای حفظ عملکردهای سالم مغز، از جمله حافظه و فرایندهای فکری ضروری است، را بررسی کند.

به گزارش سیناپرس،آنها می افزایند:تولید سلول ‌های مغزی جدید به شدت کاهش یافته و مرگ سلولی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. اینها مکانیسم‌ های احتمالی پشت هذیان و احتمالاً سایر علائم عصبی در بیماران کووید-19 هستند.

تحقیقات قبلی نشان داده بودند که 20 تا 30 درصد از بیماران کووید-19 دچار علائم عصبی مانند هذیان می شوند که این میزان در موارد شدید 60 تا 70 درصد است. به گزارش سیناپرس، هذیان، یک حالت سردرگمی ذهنی است که ممکن است در هنگام بیماری رخ دهد و با پیامدهای نامطلوبی از جمله بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان و مرگ همراه باشد.

اگرچه علائم تنفسی کووید-19 به خوبی شناخته شده اند، تا به حال مکانیسم های سلولی و مولکولی برای توضیح هذیان و سایر علائم عصبی به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته اند. این اولین مطالعه ای است که تأثیر مستقیم خون گرفته شده از بیماران مبتلا به هذیان کووید-19 بستری در بیمارستان را بر تولید سلول های مغزی جدید در ناحیه هیپوکامپ مغز بررسی می کند.

ایجاد علائم عصبی در بیماران کووید-19 احتمالاً شامل یک پاسخ ایمنی بیش فعال به نام طوفان سیتوکین با تولید بیش از حد این پروتئین های التهابی متعدد است. این پروتئین ها هنگامی که توسط سلول های ایمنی بدن در پاسخ به عفونت تولید می شوند، می توانند از خون به مغز حرکت کنند و مستقیما بر مکانیسم های مغز تأثیر بگذارند. با این حال، اینکه کدام سیتوکین ها به طور مستقیم با ایجاد علائم عصبی مرتبط هستند، در حال حاضر ناشناخته است.

محققان از یک مدل سلول انسانی در شرایط آزمایشگاهی معتبر استفاده کردند که شامل سلول ‌هایی از هیپوکامپ می شد. هیپوکامپ، بخشی از مغز است که مسئول بسیاری از مهارت‌ های شناختی، حافظه و یادگیری است. محققان، سلول‌ های هیپوکامپ را مستقیماً در معرض نمونه های سرم قرار داده و تأثیرات آن را بر تولید و مرگ سلولی و همچنین سطوح سیتوکین ‌های مختلف، مشاهده کردند.

همچنین نتایج نشان داد: قرار گرفتن در معرض سرم گرفته شده از بیماران کووید-19 همراه با هذیان، باعث افزایش مرگ سلولی و کاهش تولید سلول ‌های جدید مغزی می ‌شود.

به گزارش سیناپرس، بررسی سرم، نشان داد: بیماران مبتلا به هذیان، دارای سطوح بالاتری از سیتوکین IL6 هستند، با این حال تفاوتی در مورد سایر سیتوکین ها بین بیماران مشاهده نشد.

قرار گرفتن سلول ‌های مغزی در معرض سرم، سطوح بالاتری از دو سیتوکین دیگر – IL12 و IL13 را تولید کرد که نشان می‌ دهد فرآیند یا آبشاری وجود دارد که طی آن IL12 و IL13 توسط سلول‌ های مغز در پاسخ به التهاب ایجاد شده توسط IL6، تولید می ‌شوند و با هم، هذیان را به وجود می آورند.

نتایج تحقیقاتی در مجله Molecular Psychiatry منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا